lørdag den 7. maj 2011

Gemini Residence på Islands Brygge

Hvis du har gået en tur i den ende af Islands Brygge, hvor Bryggebroen ligger, så har du med garanti også lagt mærke til Gemini Residence. Hvis ikke navnet siger dig noget, så kan det være at kælenavnet "Dobbeltsiloen" får dig til at vide, hvilken bygning jeg mener. Gemini Residence ligger lige ved Bryggebroen, og jeg vil tro, at det er den mest fotograferede bygning på Islands Brygge, og sikkert også en af de mest fotograferede bygninger i København. Det er der bestemt også en grund til, for bygningen er virkelig flot - faktisk tror jeg, at det er den flotteste bygning jeg nogensinde har set.

En lejlighed i Gemini Residence på Islands Brygge er bestemt ikke billig. Bygningens lejligheder er ejerlejligheder, men derfor kan det jo godt være, at man kan være heldig at finde en lejlighed til leje i Gemini Residence. Man skal dog forberede sig på, at man skal op med den helt store pengepung, hvis man skal bo der. Jeg har set priserne på nogle af de lejligheder der har været udbudt til salg fra tid til anden, og de ligger bestemt ikke i den billige ende.

Forleden dag var der i Hammerslag på DR1 en lejlighed i Gemini Residence som nogle ejendomsmæglere skulle vurdere prisen på, og det så virkelig ud til at være en perfekt bolig. Hvis jeg en dag kommer seriøst meget til penge, så vil jeg købe en lejlighed i den bygning, for det er simpelthen det bedste sted man kan bo i København - ikke mindst på grund af den storslåede udsigt over Københavns Havn.

Oprindeligt har bygningerne tilhørt Dansk Soyakagefabrik, og de fungerede dengang som siloer, men nogle dygtige arkitekter og bygningsfolk byggede siloerne sammen og gav bygningen et nyt liv som Gemini Residence. Sådan en bygning skaber glæde hver eneste dag for de mange mennesker som dagligt passerer forbi Islands Brygge, og den er med til at gøre København til en mere spændende by - ikke bare nu, men i mange år fremover.

Og så er det jeg tænker, at det er i grunden mærkeligt, at der ikke findes flere af den slags bygninger i København. Det er virkelig et spændende byggeri, og det forskønner hele området. Tænk hvis der var flere der gjorde lige så meget ud af et byggeri, som dem der har istandsat Gemini Residence, så ville de gøre en masse mennesker glade hver eneste dag i lige så lang tid som bygningerne eksisterer. Jeg håber at Gemini Residence vil være en inspirationskilde til andre, så København måske en dag kan udmærke sig som byen med det mest spændende arkitektur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar