fredag den 13. maj 2011

Smoothies - opskrifter på en sund livsstil

En smoothie er en supernem måde at spise frugt på. Vi ved jo allesammen godt, at vi skal spise frugt hver dag, hvis vi skal være sunde, men jeg tror ikke, at jeg er den eneste som ofte glemmer at købe frugt eller glemmer at spise det i løbet af dagen. Og der er det, at smoothies kommer ind i billedet. En smoothie er nemlig i virkeligheden en opskrift på, hvordan man spiser frugt på en nem og praktisk måde, og dermed hjælper sig selv på vej mod en sundere livsstil.

Jeg er begyndt at lave mig en smoothie hver dag, og selv om jeg måske ikke lige har oceaner af frisk frugt liggende hver dag, så har jeg alligevel altid frugt til at smide i blenderen. Det gælder simpelthen om at købe forskellige former for frugt som nemt kan holde sig. Derfor har jeg altid nogle små dåser ananas stående i køkkenskabet, og i fryseren ligger der frosne jordbær. Derudover har jeg poser liggende i fryseren med færdige smoothie-mix, men dem bruger jeg kun, når frugtskålen er helt og aldeles tom.

Personligt kan jeg bedst lide at komme banan i min smoothie, men bananer holder sig desværre ikke så længe, så det er ikke altid der kommer banan i. Derimod har jeg fundet ud af, at appelsiner faktisk kan holde sig i adskillige dage uden at blive kedelige, så jeg har meget ofte appelsiner liggende. De giver i øvrigt også en dejlig smag, og jeg ved, at de indgår i mange smoothie-opskrifter. Æbler er også fine at komme i smoothies, men selv om de som regel kan holde sig lidt længere end bananer, så synes jeg, at de plejer at blive kedelige lidt hurtigere end appelsinerne. Man skal i øvrigt være opmærksom på, at man ikke bør opbevare æbler og bananer i samme frugtskål, da der er noget ved æblerne der gør, at de får bananerne til at modnes hurtigere. Ja, det lyder mærkeligt, men prøv selv, så ved du hvad jeg mener.

Nå men for at komme tilbage til opskriften på min daglige smoothie, så er grundingredienserne altid en lille dåse ananas og 6-7 frosne jordbær. Derefter kigger jeg i frugtskålen om der skulle være en appelsin eller et æble, eller hvis man er heldig - en banan. Og så er det bare at komme hele molevitten i blenderen sammen med lidt skummetmælk, og efter en hurtig tur med blenderen har man en dejlig smoothie, og takket være de frosne jordbær, så er den altid dejlig kold, selv om man ikke har tilsat is. En nem og sund opskrift som tager under to minutter. Hvis min frugtskål er fuldstændig tom, så er det, at jeg kigger i fryseren og fisker en af mine poser med færdigt smoothie-mix op, og så bruger jeg det sammen med en dåse ananas. Fordelen ved at bruge frossen frugt er, at man derved slipper for at komme is i, hvis man gerne vil have, at den skal være kold.

Jeg ved ikke, hvem der fandt på at lave smoothies, men det er simpelthen genialt. Der findes lige så mange opskrifter, som der er mennesker, og alle slags frugt kan bruges. Det er supernemt og sundt, og man får spist rigeligt med frugt hver dag, også selv om ens frugtskål måske ikke altid ligefrem bugner af frisk frugt. Så hvis du hører til dem som endnu ikke har fået øjnene op for smoothies, så prøv at finde nogle smoothie-opskrifter - eller lav dine egne. Med tiden finder du frem til forskellige blandinger af frugt, som passer til dine smagsløg, og så kan du samtidig glæde dig over, at du får spist frugt hver dag. Det er sundt at spise frugt, men glem ikke, at det indeholder masser af frugtsukker, så lad være med at drikke for mange smoothies, og husk at børste tænder bagefter, så du ikke får huller i tænderne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar