lørdag den 14. maj 2011

Husbåde i Københavns Havn

I går eftermiddag gik jeg en tur langs Københavns Havn, og da jeg passerede en husbåd, kunne jeg ikke styre min nysgerrighed og kiggede ind af vinduerne. Det så rigtig hyggeligt ud derinde, og jeg har tit drømt om at bo på sådan en husbåd. Efter at have fået styret min nysgerrighed, gik jeg videre, mens jeg skammede mig en smule over sådan at have kigget ind af folks vinduer. Der er jo trods alt mennesker der bor på de husbåde der ligger i havnen. I det samme kom en havnerundfartsbåd forbi. Jeg kunne høre den nærmede sig og vendte mig om. Da den sejlede forbi husbåden, kiggede alle passagererne ind af de af husbådens vinduer der vendte ud mod kanalen, og nogle af dem pegede endda på husbåden, mens de snakkede med deres sidemænd.

I et splitsekund forsvandt min drøm om at bo på en husbåd i Københavns Havn. Tænk at bo et sted hvor nysgerrige fodgængere kigger ind af ens vinduer fra landsiden, og folk i både kigger ind af vinduerne fra den anden side. Jeg ville ærlig talt føle det, som om jeg sad i et udstillingsvindue, hvis jeg boede sådan. Selvfølgelig kunne man jo bare trække gardinerne for, men så er det ligesom lidt af idéen ved at bo ved vandet forsvinder.

Jeg gik lidt videre langs havnen, mens jeg tænkte over mit nye ståsted i forhold til at bo på en husbåd, og så var det jeg kom til at tænke på, at i Amsterdam er der fyldt med husbåde i alle kanalerne, og hvis man har været der, så ved man, at der er kanaler over hele byen. I Amsterdam er der ikke - så vidt jeg husker - nogen der kigger ind af vinduerne ved husbådene, for der er husbåde over det hele, så der er ikke noget specielt ved at gå eller sejle forbi en husbåd. I øvrigt er husbådene i Amsterdam med til at gøre byen rigtig hyggelig at gå rundt i.

Tænk hvis vi tillod husbåde overalt i Københavns Havn - altså lige bortset fra Langelinie, Amaliehaven og andre steder hvor byens gæster lægger midlertidigt til, når de kommer sejlende til byen. Hvis der var husbåde overalt i havnen, så ville man ikke kigge mere ind af bådenes vinduer, end man kigger ind af vinduerne i stuelejligheder, og det er trods alt få mennesker der gør det. Samtidig ville husbådene give et mere hyggeligt og livligt havnemiljø, og det ville jo være til glæde for alle der, ligesom jeg, holder af at gå tur langs Københavns Havn. For når alt kommer til alt, så er husbåde jo rigtig hyggelige, også selv om man ikke kigger ind af vinduerne. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar