mandag den 6. september 2010

Bryggebroen i København - Byens mest romantiske bro

Hvis du bor i København og ligesom jeg holder meget af at færdes ved havnen, har du sikkert også gået eller cyklet over Bryggebroen som forbinder Havneholmen og Islands Brygge. I modsætning til de andre broer er det kun cykler og fodgængere der kan færdes på Bryggebroen, og da den samtidig ligger i den mest rolige ende af havnen, indtager den naturligt førstepladsen som Københavns mest romantiske bro. Det var egentlig ikke noget jeg havde gået og tænkt over, men jeg undrede mig over de mange hængelåse der hænger på den wire der skal sørge for at man ikke falder ud. Hvis man tager et nærsyn på en af de mange hængelåse - der for de flestes vedkommende hænger midt på broen - vil man opdage, at der er indgraveret tekster som f.eks. "A + N juni 2009".

Det var først efter at have læst en sådan indgravering, at jeg fik færten af hvorfor de mange hængelåse hænger på Bryggebroen. Jeg har siden konsulteret flere af mine bekendte i spørgsmålet, og det viser sig, at forelskede par får indgraveret deres initialer, og eventuelt en dato og et årstal, i en hængelås. Derefter stiller de sig midt på broen og kigger ud over vandet, mens de siger romantiske ting til hinanden. Efter et par kys og hvad der ellers hører sig til i sådan en situation, hægter de hængelåsen fast på føromtalte wire, hvorefter de kaster nøglen i vandet. Deres kærlighed er dermed forseglet. I mange år fremover vil de i hverdagens travlhed kunne passere Bryggebroen, og kaste et blik på hængelåsen, mens de drømmer sig tilbage til den varme sommeraften, hvor de stod med deres elskede og fastgjorde låsen. Det er da romantisk!

Så hvis man gerne vil have en romantisk oplevelse med kæresten, behøver man altså ikke rejse hele vejen til Paris, Venedig eller tilsvarende romantiske steder. Bryggebroen i København kan gøre det - og tilmed er det en romantisk oplevelse som man bliver mindet om hver gang man slår vejen forbi den ende af Københavns havn, og passerer byens mest romantiske bro, Bryggebroen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar