søndag den 15. maj 2011

Robotforskeren Henrik Schärfe har fået en kopi af sig selv

21-Søndag på DR1 viste her til aften et indslag om en dansk robotforsker, som har gjort sig en hel del bemærket på det seneste. Robotforskeren Henrik Schärfe har nemlig fået lavet en robot som er en tro kopi af ham selv. Robotten ligner den 43-årige robotforsker på en prik, og den kan bl.a. bevæge hovedet og blinke med øjnene. Henrik Schärfes dobbeltgænger er produceret i Japan, og den har kostet lidt over en million kroner at fremstille. Det hænger sammen med, at den slags endnu ikke er sat i masseproduktion, og så bliver det i sagens natur lidt dyrere at fremstille. Der er faktisk kun produceret tre robotter af samme slags som Henrik Schärfe 2, som robotten kærligt kaldes. I indslaget i 21-Søndag fulgte man Henrik Schärfe og hans robot-dobbeltgænger, da de var hos frisøren, og hende der skulle klippe robotten gav da også udtryk for, at hun syntes, det var en lille smule mærkeligt.

Robotten har fået fået sit eget kontor, så man kan studere hvordan folk reagerer, når de møder den. Robotforskning er trods stadig en ret ny videnskab, og det er de færreste af os der rent faktisk har mødt en robot. Jeg ved ikke selv, hvordan jeg ville reagere, hvis jeg stod ansigt til ansigt med en, der lignede et menneske på en prik - jeg tror faktisk at jeg i lighed med frisøren ville synes, at det var lidt mærkeligt.

Henrik Schärfe har dog ikke kun fået lavet robotten med henblik på sjov og ballade. Der er masser af opgaver, som i dag udføres af levende mennesker som med fordel kunne udføres af robotter, og set i det lys, er det ret vigtigt at forske i robotter og finde ud af, hvad de kan bruges til, og hvad de ikke kan bruges til.

Jeg glæder mig til den dag, hvor man kan købe en tro kopi af sig selv som både kan tale og bevæge sig, ligesom man selv gør. Så kunne man sende robotten afsted, når der var noget man ikke selv gad, og der ville sikkert også være en lang række muligheder som vi bare ikke har fantasi til at forestille os i dag. Jeg ønsker Henrik Schärfe held og lykke med forskningen, og jeg glæder mig over, at lille Danmark også er helt fremme i skoene indenfor denne form for teknologi. Men indtil min robot-dobbeltgænger kommer, så må jeg nok hellere selv tage opvasken, så de må godt skynde sig lidt med at få gang i forskningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar