mandag den 9. maj 2011

Få enden på komedie

Hvis du er gammel nok, så har du sikkert hørt udtrykket "at få enden på komedie". Det er efterhånden mange år siden jeg har hørt udtrykket, men i dag hørte jeg en som brugte det. Det fik mig straks til at tænke på, at det i grunden er et lidt mærkeligt udtryk. Så vidt jeg husker, så betyder det noget i retning af at få en endefuld, og det var noget de voksne sagde, da jeg var barn og havde lavet ulykker. Så fik man at vide, at man skulle opføre sig ordentligt, for ellers ville man få enden på komedie.

Nu mener jeg ikke, at jeg nogensinde fik enden på komedie - der var vist mest tale om tomme trusler, men jeg synes at udtrykket er sjovt. Gad vide hvem der har fundet på at sige sådan. Når jeg hører et sjovt udtryk, så kommer jeg altid til at tænke på, hvordan det er opstået, og ikke mindst hvordan det har bredt sig. Der må jo have været andre som også syntes, at der var god mening i at love uvorne unger, at de kunne få enden på komedie, hvis de ikke opførte sig ordentligt, for ellers ville udtrykket jo ikke have været almindeligt brugt dengang. 

På samme måde som det er sjovt at tænke på, hvordan et udtryk er opstået, så kan jeg heller ikke lade være med at tænke på, hvorfor et udtryk pludselig glider ud af sproget igen. I det her tilfælde kan det måske have noget at gøre med, at det ikke længere er så politisk korrekt at love ungerne, at de kan få enden på komedie, så det kunne måske være forklaringen. Men generelt har den slags udtryk det med at forsvinde ud af sproget igen, og de bliver først husket, når en eller anden nostalgisk sjæl genopliver dem, som det f.eks. var tilfældet i dag, hvor jeg hørte en fyr love sine kammerater, at de kunne få enden på komedie, hvis ikke de makkede ret. Det var tydeligvis sagt i sjov, men i de gode gamle dage blev det brugt i fuld alvor. 

Sproget er en finurlig ting, og lige så meget som jeg glæder mig over, at det aldrig overgik mig at få enden på komedie, lige så meget undrer det mig, hvordan den slags udtryk opstår. Hvis nogen ligger inde med en forklaring på hvordan dette udtryk er opstået - eller måske bare et gæt på, hvordan det er opstået, så må I meget gerne skrive en kommentar, for det er altid interessant at blive klogere på vores sprog.

1 kommentar:

  1. Nej, enig i at det er et sjovt udtryk, og det blev også brugt i min barndom - dog for det meste som tomme trusler.

    En forklaring har jeg ikke, men jeg har lagt mærke til, at det med at give en endefuld ofte bruges i gamle film (også danske som Hvis lille pige er du? og Poeten og Lillemor og Lotte), og så bruges det som et komisk element i handlingen, og evt. tilskuere synes kun det er sjovt - hvorimod de havde været vrede og grebet ind, hvis han havde slået hende i ansigtet eller sparket hende. Så selvom en endefuld (gør/gjorde)ondt, så bruges den tit som komisk element - og det ender som regelogså godt med kys og sød forsoning bagefter. Så det er nok ikke så slemt at få enden på oedie som at få en rigtig røvfuld, uden at jeg kan prale af at have ret meget erfaring udi den sag.

    SvarSlet