fredag den 20. maj 2011

Løbe på bare tæer - Barfodsløb er populært

Her til morgen havde Go' morgen Danmark besøg af komikeren og foredragsholderen Povl Erik Carstensen som er en ivrig løber. På søndag skal han ud at løbe marathon i København, og det er hans plan at løbe på bare tæer, men hvis ikke det går, så har han en plan B klar som går ud på at løbe i såkaldte minimalsko. Hvis du ikke ved, hvad minimalsko er, så er det et par sko med ultratynde såler, og så er der tæer i skoene. De ser lidt sjove ud, men de skulle efter sigende være behagelige at løbe i. Minimalsko går i øvrigt også under betegnelsen "barfodssko", og de giver - ifølge Carstensen - samme mekanik som når man løber på bare tæer.

Poul Erik Carsten, som for alvor blev kendt i 1980'erne i forbindelse med programmerne "John og Aage", er 51 år gammel og har løbetrænet det meste af sit liv. Han holder meget af barfodsløb fordi det er mere skånsomt for benene, og selv om mange ville tro, at man får glasskår i fødderne af at løbe på bare tæer, så er det ikke noget som har givet Povl Erik Carstensen problemer. Som han siger, så han han et scanningssystem - i form af sine øjne - og ved at holde øje hvor han løber, undgår han at træde på den slags. Det eneste han har trådt på under sit barfodsløb er to hundeefterladenskaber, og det var fordi han løb på græs. Carstensen siger, at han begyndte med barfodsløb for et år eller to siden, efter at han i mange år har haft problemer med sko. Han har prøvet med indlæg i skoene, men det han synes virker bedst, er at løbe med bare fødder. Forrige weekend løb han hele 28 kilometer uden sko, så han er godt forberedt til marathon på søndag. Om vinteren løber han dog med et par tynde sko, da det ellers kan blive lidt koldt om fødderne med de distancer, som han løber.

En fordel ved at løbe på bare tæer er, at man løber mere forsigtigt, fordi man er opmærksom på, hvordan man træder på underlaget, og dermed skulle barfodsløb være langt mere skånsomt end at løbe med sko på, som de fleste løbere praktiserer. I mine unge dage trænede jeg karate, og der løb vi også nogle ture på bare tæer - hele året, og jeg mener kun at jeg en enkelt gang fik et lille glasskår i foden, som jeg dog nemt kunne pille ud igen, så skaden var ikke så stor.

Jeg ønsker Povl Erik Carstensen held og lykke med Copenhagen Marathon på søndag - uden sko på, og hvis jeg når at få et glimt af ham, når han kommer løbende på bare tæer, så vil jeg se om jeg kan tage et billede af den kendte komiker og barfodsløber. Jeg kunne forestille mig, at der er masser af barfodsløbere i Copenhagen Marathon, og sikkert endnu flere som løber med minimalsko - eller barfodssko som de også kaldes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar