lørdag den 28. maj 2011

Fjernelse af tatoveringer

Lige så udbredt det var at få lavet tatoveringer i 90'erne, lige så udbredt er det nu at få fjernet sine tatoveringer. Misforstå mig ikke, for jeg har intet imod tatoveringer. Faktisk synes jeg, at mange af dem er ret flotte, selv om jeg dog må indrømme, at jeg ikke selv har haft modet til at få lavet en.

Tilbage i 90'erne skulle alle have en tatovering, og der var nogle bestemte af slagsen som var særligt populære, hvis man virkelig ville vise, at man var anderledes end alle andre. Resultatet var, at alle de kvinder der fik lavet en lændetatovering, og alle de fyre som fik lavet en pigtrådstatovering på overarmen - for at vise hvor meget de adskilte sig fra alle andre, faktisk endte med at blive præcis som alle andre. Der er ikke noget specielt ved en pige som har en tatovering over lænden (og jeg skal nok afholde mig fra at komme med nogle af de mange kælenavne den slags tatoveringer har), og ligeledes er der ikke noget specielt ved, at en fyr har en pigtrådstatovering over sin overarm. Det har (næsten) alle andre også! Og det er her, at det bliver aktuelt at tænke på fjernelse af tatoveringer.

Mange af dem som i deres vilde ungdom fik lavet nogle af føromtalte tatoveringer, er nu de samme der konsulterer dyre klinikker som tilbyder fjernelse af tatoveringer. For pludselig viste det sig, at det der skulle have udtrykt selvstændighed og vist, at man var noget helt specielt, faktisk endte med at udtrykke nøjagtig det modsatte. Klinikker der fjerner tatoveringer har i disse år kronede dage, og mange af dem der i 90'erne fik overbroderet kroppen med tidens populære udsmykninger, har i dag en særdeles anstrengt økonomi, fordi de bruger formuer på at få fjernet de tatoveringer, som de fik lavet i deres glade ungdom.

Jeg skriver ikke dette indlæg for at hovere over nogen der vil have fjernet deres tatoveringer, men blot fordi jeg ikke kan lade være med at lægge mærke til, at når folk prøver at udskille sig fra flokken, så er det meget ofte inspireret af andre der også prøver at udskille sig fra flokken, og resultatet bliver, at ingen af dem udskiller sig, men at flokken blot flytter sig et andet sted hen, end den var til at begynde med. Så moralen må være, at hvis man virkelig ønsker at udskille sig, så skal man ikke foretage sig noget som helst men derimod blot lade de andre udskille sig, og efter noget tid vil resultatet være, at alle de andre stadig er ens, mens man selv er den der udskiller sig fra flokken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar