lørdag den 21. maj 2011

Marathonløber på et ben

Som du måske ved, så bliver der løbet marathon i København på søndag, og folk kommer rejsende fra nær og fjern for ved hjælp af deres to ben at tilbagelægge en distance på 42,195 km. Men ikke alle deltagere har to ben. Kunne du forestille dig at løbe marathon på kun ét ben? Det lyder vildt, men det er der faktisk en kvinde der gør ved dette års Copenhagen Marathon, som finder sted på søndag i København.

For nogle dage siden sad jeg og bladrede i en avis, og der faldt jeg over en helsides reklame for et firma som fremstiller benproteser. Det der fangede min opmærksomhed, var en kvinde som prydede store dele af annoncen. Det var en etbenet løber som ved hjælp af en superavanceret benprotese var i stand til at løbe marathon. Faktisk havde hun gjort det adskillige gange, og på søndag når der er marathon i København, stiller hun også op.

Jeg tænker at det må kræve en helt utrolig jernvilje at løbe marathon, når man har fået amputeret sit ene ben, men det er ikke desto mindre hvad denne kvinde gør. Det er mennesker som hende der virkelig gør en forskel. Hun kan være forbillede for mange tusinde andre benamputerede som derved kan se, at det faktisk er muligt at bevæge sig, også selv om man kun har et ben. Det kan være med til at give andre mennesker det håb og den styrke der skal til for at komme videre i livet efter at have mistet et ben.

Jeg håber, det lykkes mig at få et glimt af den etbenede løber ved dette års Copenhagen Marathon. Under alle omstændigheder så ønsker jeg både hende og alle de andre af løbets deltagere held og lykke, og jeg glæder mig til at stå og heppe på dem langs ruten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar