tirsdag den 24. maj 2011

Askesky fra Island igen her i 2011

De fleste af os kan huske askeskyen fra Island sidste år, hvor flytrafikken stod stille i flere dage. Årsagen var, at en vulkan var gået i udbrud og derfor udsendte enorme mængder af aske. Samtidig havde vinden en så uheldig retning, at asken blev sendt ned over Europa, hvor landenes luftfartsmyndigheder ikke turde tage nogle chancer, og derfor blev luftrummet over Europa lukket i adskillige dage. Det siger sig selv, at askeskyen fra sidste år kostede flyselskaberne kæmpe store beløb.

Nu er der kommet en ny askesky fra Island igen her i 2011, og allerede nu kan man i dagspressen høre, at adskillige flyafgange allerede er aflyst. Tusindvis af mennesker står til at få ødelagt deres ferie, forretningsmøder må udsættes eller afholdes via telefon, og sidst men ikke mindst, så står flyselskaberne igen overfor massive tab for hver eneste dag, luftrummet er nødt til at være lukket.

Da vi oplevede askeskyen sidste år, var vi alle overraskede. Ingen havde hørt om den slags tidligere - jeg havde i hvert fald ikke. Men nu kommer der så en ny askesky her i 2011, og igen kommer den fra Island. Er vulkanerne på Island begyndt at gå amok, eller er det helt normalt med store askeskyer? Jeg undrer mig over, om det bare er vindretningen vi har været uheldig med her i 2011 - præcis ligesom sidste år, eller om der er tale om øget aktivitet ved Islands vulkaner.

Hvis det går hen og bliver en vane, at der kommer store askeskyer fra Island ind over Europa hvert år, så kunne man jo forestille sig, at togtrafikken ville opleve en enorm opblomstring. Jeg er i hvert fald glad for, at jeg ikke skal ud at flyve i disse dage, og jeg krydser fingre for, at 2011 bliver sidste gang vi oplever askeskyer fra Island.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar