tirsdag den 17. maj 2011

Copenhagen Marathon 2011

Så nærmer dagen sig for Copenhagen Marathon 2011 - eller hvis man skal være helt præcis: Nykredit Copenhagen Marathon 2011. Løbet finder sted på søndag d. 22. maj, og ligesom sidste år, så er der både start og mål på Islands Brygge i København.

Den rute der løbes fører løberne rundt i flere af Københavns bydele, og ifølge løbets hjemmeside, så skulle der være tale om tilskuervenlig rute, og det lyder jo som en rigtig god ting. Som altid vil der sikkert være masser af københavnere som tager opstilling langs ruten og hepper på de seje mennesker som kaster sig ud i sådan en udfordring, som det jo er at løbe et marathon. For løberne er det kulminationen på mange måneders  hård træning, når de på søndag d. 22. maj begiver sig ud på ruten og - for langt de flestes tilfælde - kommer i mål efter at have gennemført Copenhagen Marathon 2011.

Jeg er fuld af beundring over de mennesker. Det må kræve en helt enorm viljestyrke både at træne sig op til løbet og at gennemføre det. Jeg er helt sikker på, at de - udover træthed - føler en kæmpe tilfredsstillelse, når de endelig når i mål efter at have løbet 42,195 km, som jo er den længde, et marathon løb har. Når man tænker over det, så lyder det jo helt utroligt, at mennesker kan løbe en så lang distance, og jeg må indrømme, at jeg har stor respekt for at nogen gennemfører et så krævende løb, som Copenhagen Marathon - og et hvilket som helst andet marathon - er.

Som så mange andre, så har jeg også selv fantaseret om at træne mig op til at løbe et marathon, men jeg må være ærlig at sige, at det aldrig rigtig er blevet til noget. Den længste distance jeg nogensinde har løbet er 10 km., og det er jo kun en fjerdel af et marathon - og så er det oven i købet mange år siden. Jeg ville ikke engang kunne løbe 10. kilometer i dag, så der ville være lang vej, hvis jeg virkelig skulle træne mig op til at løbe et marathon en dag. Indtil videre nøjes jeg med lidt hyggejogging i lokalområdet, og da jeg ved hvor træt jeg kan være efter bare at have løbet en kort tur, så ved jeg, at den træthed som deltagerne i Copenhagen Marathon må føle efter løbet må være helt ekstrem.

Så hvis du ikke har noget at tage dig til på søndag, så stil dig op langs ruten til Nykredit Copenhagen Marathon 2011 og hep på de mange løbere der kæmper en brav kamp for at nå i mål. Jeg er sikker på, at de føler det som en hjælp, at der står glade mennesker langs ruten og hepper på dem. Jeg har i hvert fald tænkt mig at finde et godt sted langs ruten, hvor jeg kan stå og heppe på deltagerne. Jeg vil helst stå et sted midt på ruten eller lidt efter, så jeg kan komme til at heppe på dem, når de virkelig har brug for noget opmuntring. Stor respekt herfra til deltagerne i Copenhagen Marathon 2011 - jeg krydser fingre for, at alle når i mål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar