lørdag den 2. april 2011

Vor Frelsers Kirke - Kirken med det snoede kirketårn

Jeg vil tro, at langt de fleste københavnere kender Vor Frelsers Kirke i København. Den ligger i Sankt Annægade på Christianshavn - ikke langt fra Christiania, og til kirken hører naturligt nok Vor Frelsers Sogn. Det der adskiller Vor Frelsers Kirke fra de andre kirker i byen er det utroligt smukke kirketårn. Det er højt og snoet, og hvis man kommer til København som turist, så bør man absolut lægge vejen forbi. På Folkekirkens hjemmeside har de en side med billeder og omtale af ti vigtige kirker, og naturligvis er Vor Frelsers Kirke i blandt dem, og de citerer oven i købet kirketårnets arkitekt for at skrive i sin dagbog, at Frelsertårnet er det smukkeste tårn i Danmark.

Min mor fortalte mig engang, at hun havde hørt en historie om, at kirketårnet på Vor Frelsers Kirke ved en fejl var snoet den forkerte vej. Nu er jeg ikke den store ekspert i snoede kirketårne - udover at jeg holder af at se på kirker og deres tårne - men jeg synes umiddelbart, at det vel kan være ligemeget, om det er snoet den ene eller den anden vej. Uanset hvilken vej kirketårnet er snoet, så er Vor Frelsers Kirke i hvert fald en virkelig smuk kirke, og hvis du hører til en af de få københavnere som ikke kender den, så tag en søndagstur ud på Christianshavn en varm sommerdag, hvor solens genskin i tårnet gør, at det virkelig kommer til sin ret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar