søndag den 13. marts 2011

Venstrehåndet - Hvad med en venstrehåndskop?

Du kender sikkert nogle som er venstrehåndede. Ifølge Wikipedia er ca. 8 - 10% af os venstrehåndede, så det er ret udbredt. I gamle dage kaldte man det kejthåndet, men det ord bruges heldigvis ikke mere. I min egen familie er der også flere venstrehåndede, bl.a. min mor som i dag var forbi til en kop kaffe.

Måske kender du den gamle joke med at dreje en kop 180 grader for derefter at kalde det en venstrehåndskop. Det har vi i hvert fald ofte lavet sjov med i min familie. Da jeg i dag serverede kaffe for min gamle mor gav jeg hende en kop som jeg havde fået fornylig. Jeg havde ikke tænkt over det, men hanken på den type kop som jeg gav min venstrehåndede mor er faktisk udformet så den passer til højre hånd. For min mor var det ikke behageligt at drikke af sådan en kop, så jeg skiftede den straks ud med en mere almindelig en af slagsen, nemlig en kop som er lige god hvad enten man bruger højre eller venstre hånd.

Nu ved jeg ikke om det sted, hvor kopperne er købt også sælger venstrehåndskopper, når nu de tilsyneladende sælger højrehåndskopper, men tanken er da nærliggende. Jeg ved at min mor har en venstrehåndssaks, hun har faktisk flere af slagsen. Da jeg var barn fik jeg altid en påtale, hvis jeg brugte en af dem, fordi en venstrehåndssaks tilsyneladende bliver slidt forkert, hvis den bruges med højre hånd. Jeg har hørt at der også findes venstrehåndsknive, men det er aldrig noget jeg er stødt på. Så vidt jeg ved, er håndtaget på de fleste knive symmetriske, så det skulle vel ikke være nødvendigt med en venstrehåndsbrødkniv, men det kan jo være, at jeg en dag bliver klogere - ligesom med kopperne.

Den gamle joke med at dreje koppen, holder i hvert fald ikke mere, så jeg vil fjerne den fra mit sparsomme udvalg af vittigheder. Til gengæld vil jeg nu gå på jagt efter en venstrehåndskop, så min gamle mor ikke skal føle sig diskrimineret, næste gang hun kommer til kaffe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar