onsdag den 16. marts 2011

Med døden til følge - Ronnie i retten

Jeg har netop set en udsendelse på DR1, som havde titlen "Med døden til følge", og som handlede om en mand ved navn Ronnie Rasmussen som var anklaget for at være ansvarlig for sin vens død. Ronnie er autolakerer, og han var tiltalt for at have forvoldt sin kammerats død med et samuraisværd. Selv forklarede Ronnie, at der var tale om et uheld, og jeg synes faktisk, at hans forklaring virkede yderst troværdig. Det er første gang, at et tv-hold har fået lov til at filme fra en dansk retssag, og det var ret interessant at følge med i. Det var mit helt klare indtryk, at der var tale om et ulykkeligt uheld som desværre havde kostet Ronnies ven, Dan, livet. Det var tydeligt at se, at Ronnie Rasmussen var dybt ulykkelig over hvad der var sket, og man var ikke i tvivl om, at han og Dan havde haft et godt og stærkt venskab.

Ronnies forsvarer var den kendte forsvarsadvokat Thorkild Høyer, og han forstod virkelig at tale sin klients sag. Den unge anklager fik da heller ikke overbevist retten om sin påstand, og retten valgte at lægge sig tæt op den straf som Thorkild Høyer fremførte som en rimelig straf. Jeg fik helt ondt af Ronnie Rasmussen, mens anklageren talte. Det var tydeligt at se, at han var en mand af ære, og at han oprigtigt var ked af hvad der var sket. Med til historien hører, at episoden havde fundet sted efter massiv indtagelse af alkohol, og i sådan en situation kan det jo være svært at kontrollere et samuraisværd, som var det Ronnie Rasmussen var tiltalt for at have stukket sin ven med.

Personligt er jeg ikke i tvivl om, at Ronnie talte sandt, da han sagde, at der var tale om et uheld, og jeg blev glad, da jeg erfarede, at han "slap" med to år og tre måneders fængsel. Naturligvis skulle han ikke have taget sit samuraisværd, og det var også denne forseelse som han blev straffet for. På den anden side er det jo nemt at sidde bagefter og sige, hvad manden skulle have gjort i en tilspidset situation, hvor begge parter var stærkt påvirkede af alkohol. Jeg er helt sikker på, at Ronnie Rasmussen ville gøre det om, hvis han havde muligheden, men det er jo desværre ikke muligt.

Jeg synes det var flot og modigt af Ronnie Rasmussen at lade os andre komme med ind i retssalen og se, hvordan den slags foregår. Jeg synes han viste sig som en mand, og det at han græd over sin kammerats død, viste netop at han er et menneske, og at han holdt af sin kammerat som desværre gik bort som følge af nogle meget ulykkelige omstændigheder. Stor tak til Ronnie Rasmussen for at lade os andre komme med ind i retssalen, og mange medfølende tanker til Dans familie som mistede deres kære familiemedlem som følge af nogle meget tragiske omstændigheder.

2 kommentarer:

  1. Du har, i mine øjen, opfattet Ronny præcis som han er. Han er det sødeste menneske, som vil alle det godt og han har det ad helvede til nu og resten af livet.
    Det er så forfærdeligt, det som er sket, både for Ronny og alle andre implicerede. Jeg har kendt ham og elsket ham.... han er et rigtig GODT menneske.... Dem han holder af.. betyder ALT.... og også alle andres velbefindende, går han op i... altid sød og opmærksom. Det er så sørgeligt det her. Ronny er straffet for resten af livet.. han har mistet sin bedste ven og det "er hans egen skyld".
    En kæmpekrammer herfra til Ronny.

    SvarSlet
  2. Hej Helle
    1000-tak for din kommentar. Ja det er en forfærdelig situation for alle implicerede. Det var en udsendelse der gjorde stort indtryk på mig.

    SvarSlet