mandag den 21. marts 2011

Man skal ikke springe over hvor gærdet er lavest

Du kender sikkert ordsproget, "Man skal ikke springe over, hvor gærdet er lavest". Det er et af de ordsprog, som jeg ikke rigtig kan finde ud af, om jeg er enig i eller ej. For selvfølgelig er der nogle tilfælde, hvor det i længden bedst kan betale sig at gøre sig lidt ekstra umage, men på den anden side, så er der jo heller ingen grund til at gøre tingene mere besværlige end allerhøjst nødvendigt. Ligesom man ikke skal springe over, hvor gærdet er lavest, så er det vel også dumt at springe over, hvor det er højst. Hvad skulle man dog få ud af det? Det ville jo bare være unødigt spild af gode kræfter som kunne have været brugt på noget mere fornuftigt. Med mindre at man altså ikke kan finde på noget mere fornuftigt at foretage sig end at vælge unødvendigt besværlige løsninger på livets opgaver.

Da jeg som barn fik at vide, at man skal ikke springe over, hvor gærdet er lavest, så svarede jeg altid, at alt andet ville da være dumt, og i virkeligheden tror jeg, at de fleste børn svarer som jeg gjorde, da jeg var barn. Jeg gad vide, hvem der har opfundet det ordsprog. Jeg synes faktisk godt, at det kunne tåle, at ophavsmanden lige havde ofret et øjeblik på at arbejde videre med det for at præcisere meningen, for på den måde som det lyder, så kan det både være fornuftigt og tåbeligt at sige, at man ikke skal springe over hvor gærdet er lavest, og ordsprog har jo kun til formål at være fornuftige - og i hvert fald ikke tåbelige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar