tirsdag den 29. marts 2011

Jetski i Københavns Havn

I går eftermiddag gik jeg en eftermiddagstur langs Københavns Havn og nød det dejlige solskin. Jeg elsker at gå ved vandet, og bortset fra de kolde vintermåneder, så gør jeg det næsten hver dag resten af året. Det var mens jeg gik i mine egne tanker, at jeg pludselig hørte lyden af en jetski der nærmede sig. Det er en lyd der ikke er til at tage fejl af, og der gik kun nogle få sekunder, inden den kom susende forbi ude i vandet. Jeg har selv prøvet sådan en jetski for mange år siden i Thailand, og det er hylende sjovt, så jeg kan godt forstå at det kan være fristende at give den fuld gas ned gennem havneløbet. På den anden side er det heller ikke helt ufarligt.

Selv om der måske ikke er nogen der bader endnu, så er der små joller der sejler rundt i havnen, og jeg ved af erfaring, at det er nemt at miste herredømmet over en jetski, når den sejler med fuld gas. Mest farligt er det om sommeren, hvor folk bader i havnen. Selv om det ikke er tilladt at bade udenfor havnebadene, så er der alligevel mange der gør det, når havnebadene er fyldt op en varm sommerdag. Jeg har flere gange set jetski komme drønende ned gennem havnen, mens folk har svømmet rundt midt ude i havneløbet.

Det kan ikke undgås, at det en dag kommer til at gå galt. Enten rammer en jetski en lille jolle der sejler rundt i havnen, eller også er det en badene som bliver ramt. Jetski er nogle meget kraftige maskiner, og de hører ikke til i havnen, med mindre de sejler i roligt tempo ligesom alle de andre både. Det ville være dejligt, hvis ejerne af jetski ville nøjes med at sejle hurtigt, når de er langt væk fra badende og andre som kan risikere at blive ramt, så man ikke behøver frygte for sin sikkerhed, bare fordi man har lejet en lille jolle og tøffer rundt i havnen en smuk solskinsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar