torsdag den 10. marts 2011

Strandgade er en oplevelse værd

I dag havde jeg et ærinde på Christianshavn, og da det var tæt på Strandgade, benyttede jeg lejligheden til at gå en tur i denne fantastiske gade. For enden af Strandgade ligger Christians Kirke som er en af mine favoritkirker i København. Den er smuk, den har en fantastisk gårdsplads, og så ligger den dejligt tilbagetrukket fra byens larm.

Det er dog ikke kun på grund af Christians Kirke, at jeg holder så meget af Strandgade. Det som i særlig grad interesserer mig er, at Københavns ældste beboelsesejendomme ligger i Strandgade. Nogle af dem er bygget i starten af 1600-tallet - altså på Christian IVs tid! Tænk hvis de kunne tale, så ville vi kunne høre om alle de ting der er fundet sted i gaden over en periode på 400 år. Det er helt fantastisk at tænke på, at de bygninger har stået der dengang Skåne, Halland og Blekinge hørte til Danmark. Ikke alene stod de der da stavnsbåndet blev ophævet, men også ved stavnsbåndets indførelse. Lang tid før såvel Søren Kierkegaard som H.C. Andersen blev født, stod bygningerne i Strandgade og prydede København.

Husene i Strandgade blev som nævnt opført under Christian IV. Det var datidens rigmænd der byggede dem, men til at starte med var de ikke glade for at bo uden for byen som det jo var dengang. Lidt økonomisk smørelse hjalp dog på det problem, og de gik så med til at bosætte sig i denne nye bydel, som Christianshavn var dengang. Hvis du i øvrigt synes at Christianshavn med sine mange kanaler har en vis lighed med Amsterdam og andre hollandske byer, så er det ikke tilfældigt. Det var nemlig en hollandsk arkitekt der tegnede bydelen på Christian IVs foranledning.

I dag består Strandgade foruden de gamle huse også af nye bygninger, som bl.a. Udenrigsministeriet der ligger på hjørnet af Strandgade og Torvegade. På hjørnet overfor ligger Nordeas bygning, som i københavnermunde har fået navnet "Ørkenfortet". Jeg synes nu ikke det gør noget, at der ligger moderne bygninger lige overfor de gamle historiske bygninger. De repræsenterer hver deres tid, og byen bliver jo nødt til at udvikle sig. Hvis du aldrig har været i Strandgade i København, og i øvrigt er historisk interesseret, så prøv at slå et smut forbi en dag, hvor du er i nærheden. Det er spændende at se den byggestil, som man anvendte dengang, hvor der blev gjort meget ud af detaljerne. Jeg går selv tur i Strandgade flere gange hver sommer. I dag blev det dog til en tidlig forårstur, da jeg alligevel var i området, men det blev det ikke mindre spændende af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar