fredag den 11. marts 2011

Sammenhængskraft - hænger det overhovedet sammen?

Jeg hører ofte politikere bruge ordet "sammenhængskraft", når de skal argumentere for et eller andet. Både politikere fra højre og venstre i folketingssalen påpeger hensynet til sammenhængskraften i samfundet, når de skal forsvare deres synspunkter. Men hvad dækker begrebet egentlig over. Jeg har brudt mit hoved, men jeg er ikke nået frem til noget svar. Undertiden får jeg det indtryk, at begrebet sammenhængskraft bruges, når man ikke lige kan finde på andre argumenter.

Hvis hensynet til at bevare samfundets sammenhængskraft er så vigtigt, at det kan bruges som argument for næsten hvad som helst, så synes jeg da, at det ville være dejligt at få defineret ordet, så man i det mindste ved hvad det dækker over. Problemet er bare, at jeg aldrig har hørt en politiker definere begrebet, og det styrker min mistanke om, at det bare er et luftigt begreb, og at det ikke dækker over noget som helst andet, end at vedkommende der siger det er løbet tør for andre argumenter. Jeg er faktisk efterhånden ved at nå til den opfattelse, at det slet ikke hænger sammen.

Nu skriver jeg ikke dette indlæg fordi jeg er forarget, for det mener jeg sådan set ikke, at der er grund til at være. Det politiske spil er i høj grad et spil om ord, og netop derfor har ordet sammenhængskraft en eksistensberettigelse. Jeg går ud fra, at det er et ord som er opfundet af en eller anden spindoktor, og jeg må indrømme, at jeg er fuld af beundring over vedkommende som har fundet på det. Første gang jeg hørte nogen tale om sammenhængskraft, syntes jeg faktisk, at det lød meget fornuftigt. Det var først efter at have hørt det nogle gange, at jeg begyndte at spekulere over, hvad det rent faktisk dækkede over. Tænk at  have den evne at kunne opfinde et begreb, som ikke dækker over noget som helst, og som kan bruges til at argumentere for næsten hvad det skal være, og som samtidig lyder yderst fornuftigt de første gange man hører det. Jeg gad godt at vide, hvem ophavsmanden til den efterhånden så berømte sammenhængskraft er. Vedkommende er i hvert fald ikke tabt bag af en vogn.

Men! Hvis der (mod forventning) skulle være nogen, som rent faktisk er i stand til at give mig en klar definition af hvad sammenhængskraft er, så skriv endelig en kommentar, for hvis det er mig der har taget fejl, og udtrykket faktisk dækker over noget reelt, så vil jeg være dybt taknemmelig over at finde ud af, hvad det er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar