lørdag den 12. marts 2011

Ferrari i Danmark - Desværre et sjældent syn

Her til formiddag så jeg en Ferrari i København. Det er desværre sjældent man ser en Ferrari i Danmark, og derfor lagde jeg selvfølgelig mærke til den. Den var flot skinnende rød, og ejeren har sikkert haft den stående i garrage hele vinteren for så at benytte chancen til at lufte den i dag, hvor der er en antydning af forår. Nu er det ikke hver dag, at jeg færdes i området omkring Strandvejen nord for København. Hvis jeg gjorde, ville jeg givetvis se en Ferrari lidt oftere end jeg gør, men her i København er det ikke et hverdagssyn at se den slags super-sportsvogne.

Jeg synes faktisk det er lidt ærgerligt, at man ikke ser den slags smarte biler oftere i København. Hver gang jeg ser en Ferrari, Lamborghini, Aston Martin eller en anden lækker bil holde parkeret, så stopper jeg altid op og nyder synet. På den slags biler er der kælet for alle detaljer, både hvad interiør og eksteriør angår. Det er virkelig smukke biler som er skabt til at blive beundret, og det er derfor at jeg gerne ville se nogle flere af dem på gaden i Danmark.

En af årsagerne til at det ikke er hver dag, at man ser en Ferrari i Danmark er naturligvis de særdeles høje bilafgifter som vi har her i landet, og som vistnok er verdens højeste. Men jeg tror ikke, at det er den eneste årsag. Jeg tror faktisk, at det også i høj grad handler om, at det ikke er særlig velset at blære sig her i lille Danmark, og en Ferrari betragtes som blær. Der er helt sikkert nogle Ferrari-ejere som har købt bilen for at blære sig, men jeg tror faktisk, at størstedelen af dem der køber en Ferrari eller en anden lækker sportsvogn faktisk køber den, fordi de synes, at det er en lækker bil. Ligesom jeg nyder at stå og betragte de flotte kurver og det dejlige læderindtræk, så nyder ejeren da også at stå og betragte sin bil. Og i modsætning til mig, så har han også mulighed for at nyde følelsen af at sidde i det læderindtrukne førersæde og mærke den duft, som jeg gætter mig til, at der må være i kabinen i en Ferrari. Han nyder med garanti også, når han trykker på speederen, og den kraftige motor giver et brøl fra sig mens han bliver presset tilbage i sædet under accelerationen.

Hvorfor har vi danskere det så svært med, at lade folk nyde følelsen af at køre i en Ferrari, når de nu har råd til at betale den pris som det koster at erhverve sig sådan en øse? En Ferrari pynter på enhver gade, og den spreder glæde hos drengerøve i alle aldre som ønsker sig, at det var dem der havde muligheden for at købe sådan en. Hvor ville det være dejligt, hvis vi i Danmark kunne pakke janteloven lidt væk, og lade være med at se skævt til folk der brænder så meget for lækre biler, at de vælger at bruge deres penge på at erhverve sig f.eks. en Ferrari. Så ville vores gader blive meget smukkere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar