søndag den 20. marts 2011

Gammel kærlighed ruster aldrig

Et af de mest romantiske danske ordsprog siger, at "gammel kærlighed ruster aldrig". Om det altid forholder sig sådan, vil jeg ikke gøre mig klog på, men jeg vil umiddelbart tro, at der er noget om snakken. Når først man har kastet sin kærlighed på et andet menneske, så er det ikke noget der bare lige forsvinder. Det er i hvert fald min erfaring, så for mit vedkommende er det nok rigtigt, at gammel kærlighed aldrig ruster. Der findes i øvrigt en sjov lille vittighed som udspringer af netop dette ordsprog. Den har form af et spørgsmål og  lyder sådan her:

Hvad skal man smøre en cykelkæde med?
Gammel kærlighed - det ruster aldrig!

Den var da meget sød, ikke? Det er egentlig bemærkelsesværdigt, hvor få ordsprog som handler om kærlighed. Måske er det fordi, kærligheden er sådan en svær størrelse, at det er meget begrænset hvad man kan sige om den generelt - altså lige bortset fra, at gammel kærlighed ruster aldrig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar