torsdag den 11. november 2010

Vindmølle på altanen

Forestil dig at du havde din egen lille vindmølle på altanen som kunne levere strøm til din hustand. Din egen lille energikilde som aldrig ville slippe op. Det lyder vildt, og det er det måske også, men ikke desto mindre var den tanke jeg tænkte, da jeg for noget tid siden så et indslag i TV om en vandret aflang vindmølle til montering på beboelsesbygninger. Vindmøllen var omkring en halv meter høj og et par meter bred og havde ingen lange møllevinger der stak ud, og dermed var den heller ikke særlig pladskrævende. Jeg forestillede mig straks den samme vindmølle i lidt mindre størrelse, således at alle kunne have den monteret på altanen.

Det kan godt være at sådan en vindmølle ikke ville producere særlig meget strøm, men hvis vi alle havde sådan en siddende, ville det tilsammen blive til en hel del. En sidegevinst ville være, at der for mange sikkert ville gå sport i at klare sig for den strøm som ens mini-vindmølle producerede, og dermed ville det samlede energiforbrug falde. Personligt ville jeg i hvert fald se det som et mål, at klare mig for den energi, som jeg selv producerede. Det ville da være fantastisk, hvis vi med tiden kunne lave så effektive mini-vindmøller, at hver eneste hustand kunne producere al sin energi selv. Jeg ved, at der findes mennesker der har en vindmølle stående i baghaven, og derved er 100% selvforsynende med energi, men hvis der kunne udvikles en vindmølle som var så lille at os i lejlighed også kunne være med, kunne det jo have enorm betydning både for miljøet og for vores pengepung. Tanken om at være selvforsynende med energi tiltaler mig meget, og hvis nogen har kendskab til vindmøller, solfangere eller lignende, som har en størrelse der gør, at det ville kunne monteres på en altan, vil jeg meget gerne høre om det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar