mandag den 15. november 2010

Godt råd mod tørre hænder der sprækker

Jeg har i mange år haft det problem, at mine hænder tørrer ud om vinteren, og det har betydet at jeg har fået store sprækker i huden. Udover at det er ubehageligt, ser det heller ikke særlig pænt ud med tørre og sprækkede hænder, og det har virkelig været et problem for mig de sidste mange år.

Jeg har prøvet med alverdens typer fugtighedscreme og håndcreme, herunder carbamid fugtighedslotion og glycerin håndcreme, og det har lindret lidt, men ikke fjernet problemet. Uanset hvor meget creme jeg har smurt på hænderne, har mine hænder altid været tørre og sprækkede halvdelen af året, og det har været værst i de koldeste vintermåneder, altså fra december til februar.

Nu har jeg imidlertid fundet en løsning på problemet med mine tørre og sprækkede hænder, og det er virkelig enkelt og ikke spor dyrt. Min mor havde nemlig talt med en bekendt som havde samme problem, og han havde fået det råd at han skulle smøre sine hænder med olie. Han havde ikke troet meget på at det ville hjælpe, men han havde ligesom jeg døjet med problemet i mange år, så han var villig til at prøve næsten alt, og da det jo ikke er noget problem at smøre sine hænder med olie, havde han givet det en chance og smurt olie på hænderne og, som rådet havde foreskrevet, gnedet det ind i hænderne i omkring 20 minutter. Det havde hjulpet, og han havde ikke længere noget problem med ru og tør hud.

Da jeg hørte det, var jeg naturligvis ikke sen til at prøve det selv, og jeg må indrømme, at jeg oplevede det som et mirakel. Jeg tog noget jomfruolivenolie som jeg havde stående i køkkenskabet. Så gned jeg olien ind i hænderne i omkring 20 minutter, så det kom godt ind i huden. Derefter vaskede jeg olien af med almindelig håndsæbe, og så gned jeg hænderne ind i håndcreme. Efterfølgende var huden glat og blød, og der gik næsten en uge inden tørheden igen begyndte at melde sig, men så gentog jeg blot processen, og huden var glat igen.

På den måde er jeg sluppet af med et problem som har fulgt mig i adskillige år. Hver vinter gnider jeg med jævne mellemrum olie ind i hænderne, og min hud er altid blød og glat. Nu er det så småt ved at blive koldt udenfor, og mine hænder var så småt begyndt at blive ru og tørre, så jeg er netop startet om med behandlingen for denne vinter, og jeg fortsætter til vi når hen på foråret. Hvis du har samme problem med tørre og sprækkede hænder, så vil jeg varmt anbefale dig at gøre som jeg, og jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar