onsdag den 24. november 2010

Fremmedlegionen - en tidligere legionærs fantastiske oplevelser

Fremmedlegionen er omgærdet af meget mystik, og der er ingen andre end tidligere og nuværende fremmedlegionærer, der virkelig ved hvad der foregår. Legionen har dog en hjemmeside, hvor man kan få en smule information, men trods det er der stadig tale om en temmelig lukket organisation, som offentligheden kun har en begrænset viden om.

Det har givet grobund for mange rygter, hvoraf nogle er mere fantastiske og usandsynlige end andre. Rygtesmede og mytomaner har derfor frit spil til at opfinde historier om Fremmedlegionen, da de jo hverken kan be- eller afkræftes, og i går mødte jeg en gut, som jeg netop har mistænkt for at tilhøre denne kategori af mennesker. Han hævdede at være tidligere fremmedlegionær og kastede sig uopfordret ud i eventyrlige fortællinger om sine bedrifter i legionens regi. Hvis min antagelse om at hans historier var opdigtede holder stik, er jeg sikker på at den legendariske lystløgner Baron von Münchhausen ville have været fuld af beundring, hvis han havde hørt dem.

Den påståede tidligere fremmedlegionær kunne berette detaljeret om de mange kampe han havde deltaget i, og der var ikke den krigsskueplads, hvor han ikke havde været tilstede og gjort sig gældende. Jeg kunne naturligvis have afbrudt ham med en bemærkning om, at jeg overhovedet ikke troede på hans historier, men han var faktisk så underholdende at høre på, at jeg i stedet bød ham på en øl, så jeg kunne få lejlighed til at høre mere på hans utrolige historier. Hans evne til at male billeder på nethinden var uforlignelig, og han fortalte begejstret om sine kammerater i Fremmedlegionen, som han havde kæmpet sammen med i de mange slag.

Efter en halv times storslået underholdning om Fremmedlegionen var jeg desværre nødt til at sige farvel, da jeg også havde andre gøremål, så jeg sagde pænt farvel til den talentfulde historiefortæller. Resten af dagen gik jeg og grinede indvendigt ved tanken om hans mange historier, og selv om de næppe var sandfærdige, var de sjove og spændende, og jeg er sikker på, at næste gang jeg hører eller læser om Fremmedlegionen, så vil jeg have denne tidligere "fremmedlegionær" i tankerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar