tirsdag den 9. november 2010

Privatdetektiv - den bedste af dem alle

Hvis man har mistanke om utroskab, tyveri, industrispionage eller andre fordækte ting, er det for mange naturligt at tage kontakt til en privatdetektiv som så vil efterforske sagen. En privatdetektiv, eller privatopdager om man vil, er ekspert i at grave ting frem som kan være med til at lægge det store puslespil der kan vise hvad der egentlig er foregået.

Som barn havde jeg en drøm om at blive privatdetektiv. Jeg ville være den bedste af dem alle. Ham der snusede sig frem til de afgørende beviser, som endegyldigt kunne fastslå hvad der havde fundet sted, og hvem de skyldige var. Ham der takket være mange års rutine kunne gennemskue de ting den skyldige havde gjort for at sløre sit forehavende, og langsomt men sikkert samle beviser som senere kunne bruges ved en konfrontation. Jeg ville være en privatdetektiv i stil med Sherlock Holmes der ubemærket gjorde sig en række iagttagelser, der umiddelbart kunne virke ligegyldige, men som senere skulle vise sig at være de afgørende brikker der manglede for at få lagt det store puslespil. Min base skulle være en diskret lejlighed med en central beliggenhed i København, Århus eller Odense, og det eneste tegn på at det var en privatdetektivs kontor skulle være et lille skilt på døren med mit navn samt ordet "privatopdager" - eller måske "privatefterforsker".

Man ville måske forvente, at sådan et ønske om at blive privatdetektiv udelukkende er noget der hører barndommen til, og at man efterhånden som man blev voksen ville glemme alt om det og få andre drømme. I mit tilfælde er det dog ikke gået sådan. Jeg har ganske vist fået andre drømme, men drømmen om at blive privatdetektiv har jeg stadig, på trods af at jeg efterhånden i en del år har været en voksen mand.

I mange år troede jeg, at jeg var mere eller mindre alene om at have en drøm om at blive privatdetektiv.
Jeg var overbevist om, at alle andre voksne mænd forlængst havde lagt den slags drømme bag sig, og at det kun var mig der stædigt og barnagtigt holdt fast i drømmen, og i ramme alvor kunne se mig selv som den diskrete privatdetektiv der snusede rundt og efterforskede alverdens sager, og som naturligvis altid nåede frem til en opklaring. Det var faktisk først fornylig at det gik op for mig, at rigtig mange voksne mænd har den samme drøm. Det var under en hyggelig samtale med en kollega, at jeg stilfærdigt nævnte at jeg altid havde drømt om at blive privatdetektiv. Straks udbrød han, at det også var hans store drøm, og en af vores andre kolleger som overhørte samtalen benyttede lejligheden til at bekendtgøre, at han også havde den samme drøm, og den næste halve time gik med at vi snakkede om, hvor fedt det må være at være privatdetektiv. Naturligvis var vi alle klar over, at der også hører meget kedeligt arbejde med til jobbet, men ingen af os følte os kaldet til at ødelægge den gode stemning ved at nævne den slags ligegyldige detaljer, og vi havde en herlig snak om vores måske kommende karrierer som privatdetektiver.

Nu kunne det teoretisk set godt forholde sig sådan, at det bare var et ualmindeligt lykketræf at vi tre lige netop var samlet, og at vi var ret alene om stadig at bevare sådan en drengedrøm, men med lidt hurtig sandsynlighedsregning kan man hurtigt fastslå, at det er ret usansynligt. Jeg tillader mig derfor at konkludere, at denne drengedrøm stadig lever videre i et stort antal voksne mænd som af og til i deres stille sind drømmer om en tilværelse som privatdetektiv. Det er rart at vide, at man ikke er den eneste der har den slags barnlige drømme, og hvem ved, måske ender jeg en dag med at gøre karriere som privatdetektiv, og i så fald er jeg sikker på, at jeg med tiden vil blive den bedste af dem alle.

2 kommentarer:

  1. Privatdetektiv is always hard working and finding than complete of the project. this is very nice information sharing for Privatdetektiv - den bedste af dem all. i like it.

    Privatdetektiv

    SvarSlet
  2. Det er skam bare at forfølge drømmen!

    SvarSlet