lørdag den 20. november 2010

Hvorfor snakker frisører om ingenting?

Jeg har netop været til frisøren, og i den halve time som klipningen varede, måtte jeg vanen tro deltage i en indholdsløs samtale med frisøren. Det er ikke fordi jeg har noget imod at tale med andre mennesker, men den slags samtaler man har hos frisøren, siger mig ikke rigtig noget. Jeg vil dog ikke være uhøflig og skabe en dårlig stemning, så jeg deltager i samtalen, men tager omvendt ikke selv initiativ til at gå i gang med nye emner, da jeg i virkeligheden helst vil have lov til at sidde i fred, mens klipningen står på. Derfor ønsker jeg mig at finde en frisør der ikke snakker. Den frisør jeg var hos i går, tilhører dog ikke denne kategori.

Hun lagde ud med at snakke om vejret, og jeg gav hende ret i, at det er utrolig koldt for tiden, og derudover gav jeg hende ret i, at det jo er dejligt at der er så varmt inde i frisørsalonen. Derefter ville hun høre om jeg var ved at komme i julehumør, hvilket jeg er, og så er det ikke engang løgn! Det blev springbrættet til en længere samtale om julenisser og julemusik, og hun betroede mig, at hun netop havde købt en ny jule-cd, hvilket jeg forsøgte at lyde begejstret for at få at vide. Derefter vendte hun tilbage til at snakke om vejret, og hun slog fast at det vil tage et halvt år inden det igen bliver sommer, og det havde hun jo fuldstændig ret i.

Således beriget med ligegyldige oplysninger, og et par hundrede kroner fattigere, sagde jeg pænt farvel til frisøren, og tog afsted. Jeg var helt træt i hovedet af at have deltaget i denne underlige indholdsløse pligtsamtale, og jeg tænkte på, hvordan den stakkels frisør måtte have det i hovedet efter at have stået en hel dag og talt med en masse kunder om ingenting. Det var på vej hjem, at jeg besluttede mig for, at jeg vil skifte frisør hver gang jeg skal klippes fra nu af, indtil jeg finder en som ikke snakker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar