søndag den 21. november 2010

Julemarked i Nyhavn - et eventyr i København

I går eftermiddag var jeg en tur rundt i København, og slog også et smut ned i Nyhavn, hvor der traditionen tro er et hyggeligt julemarked med masser af små boder. Naturligvis var der også juleudsmykning med julelys, gran og hvad der ellers hører til. Der blev solgt en masse forskellige typer julepynt og andre sjove ting, og jeg havde stor fornøjelse af at gå rundt og se i de mange boder og snakke med de mennesker som passer dem. Julemarked i Nyhavn er vist efterhånden ved at blive en fast tradition i København, og jeg hører til dem der synes det er en god tradition. Jeg var lige ved at købe noget i nogle af boderne, men jeg skulle videre, og ville ikke have ting at bære på indtil jeg skulle hjem, så jeg fik ikke lagt nogen penge ved Nyhavns julemarked i går, men mon ikke jeg kommer forbi indenfor kort tid, og så kan det jo være jeg køber en lille julenisse, en nissehue, et julelys eller noget andet julepynt.

Selvom vi endnu ikke er kommet ind i december, er jeg alligevel ved at komme i julestemning, og julemarkedet i Nyhavn er en af de ting der virkelig bidrager til mit julehumør. Tiden op til jul er som et eventyr, hvor der er juleudsmykning og julepynt alle steder i København, og folk er smilende og venlige overfor hinanden. Det eneste vi mangler er lidt sne, så vi kan få en hvid jul, men det er ikke afgørende for min julestemning. Jeg så i øvrigt at en restauration i Gothersgade havde lagt en bunke kunstig sne på hver side af døren, og det viser jo, at hvis man virkelig vil, så kan man altså godt skabe rigtig julestemning med hvid jul. Det ødelægger dog ikke mit julehumør, at vi endnu ikke har fået sne - tværtimod fik det et ordentligt boost, da jeg i går havde fornøjelsen af at gå gennem Nyhavn og opleve de mange små hyggelige boder. Så hvis du endnu ikke har været til julemarked i Nyhavn, vil jeg varmt anbefale at du river en halv time ud af kalenderen en dag hvor du er i området omkring Kongens Nytorv, og bruger tiden på at slendre ned af Nyhavns brosten og kigge lidt i de mange boder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar