mandag den 6. december 2010

Cyklende politi i København

For noget tid siden skrev jeg et indlæg om ridende politi i København, men nu har vi minsanten også fået cyklende politi. I dag kom jeg gående på Kongens Nytorv, da to strissere på mountain-bikes kom forbi. Jeg vil tro, at de i modsætning til deres ridende kolleger faktisk fanger en hel del lovovertrædere, da man først lægger mærke til dem, når de er lige ved siden af en. Det cyklende politi må være supereffektivt i myldretiden, hvor en bil vanskeligt kan komme frem, hvad enten den kører med udrykning eller ej. Anderledes nemt kan en cykel komme gennem trafikken selv i den allerværste myldretid.

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om det cyklende politi har sirener på cyklerne, eller om de må klare sig med deres klokke, når de skal have plads på cykelstien. Jeg fik desværre heller ikke lagt mærke til, om de har blå blink på cyklen, men uanset om de har blink og sirener eller ej, så er jeg sikker på, at de ikke kommer til at sidde fast i trafikpropper. De gæve betjente der således tramper løs i pedalerne får samtidig en hel del motion og masser af frisk luft, så det er sikkert slet ikke så dårligt at gøre tjeneste ved det cyklende politi i København. Det kunne være sjovt at vide, om det er hele dagen de tilbringer på cyklen, eller om det kun er noget af dagen, og de så tilbringer resten af dagen i en patruljevogn. Hvis det er hele dagen de ligger og cykler rundt, må det jo blive til en hel del kilometer, og de fleste ville nok være ret trætte efter at have cyklet en hel arbejdsdag. Under alle omstændigheder synes jeg, at det er en rigtig god idé med cyklende politi, og så er det jo samtidig en meget miljøvenlig form for patruljering, så det kan jo næsten ikke blive bedre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar