onsdag den 29. december 2010

Smage som at række tungen ud af vinduet

Der findes en dansk talemåde som lyder, at "det smager som at række tungen ud af vinduet". Det er en af den slags talemåder, hvor jeg altid har undret mig over, hvordan den er opstået. Det er sikkert en eller anden vittig sjæl der har fundet på det, men at det har spredt sig og er blevet en del af det danske sprog, det synes jeg godt nok er en smule mærkeligt.

Nu ved jeg ikke, om noget kan smage som at række tungen ud af vinduet - eller rettere, jeg ved ikke, hvordan det smager, hvis man rækker tungen ud af vinduet, da jeg aldrig har prøvet det. Sandsynligvis smager det ikke af noget som helst, og det er da også den betydning, som talemåden har. Det er typisk noget man siger, hvis man har fået noget mad, som der ikke har været så meget smag i, så hvis man er kok, så er det ikke ligefrem det, man har lyst til at høre fra sine gæster.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar