søndag den 19. december 2010

7-kabalen er en tidsrøver

De fleste af os har 7-kabalen installeret på vores computer, og mange af os har prøvet at bruge et par timer på at lægge kabale. Du kender det sikkert godt: du har noget arbejde du skal have lavet, men du gider ikke rigtig. Først checker man sin mail for at have en undskyldning for ikke at lave det arbejde som man skal. Men når man har checket mail, avisoverskrifter og hvad der ellers kan checkes, er der ikke længere nogen undskyldning for ikke at gå i gang med arbejdet. Så er det man får den "gode" idé at spille et enkelt spil 7-kabale inden man går i gang med arbejdet - kun ét enkelt spil naturligvis. Imidlertid taber man dette ene spil, og man taber faktisk ret hurtigt fordi man havde fået dårlige kort på hånden fra start af, hvilket jo faktisk betyder, at det ikke var et rigtigt spil. Ergo må man godt tage ét enkelt spil mere. Efter næste spil kræver det ikke lang tid at overtale sig selv til endnu et spil, og sådan fortsætter det, indtil man pludselig har brugt et par timer på at spille 7-kabale.

Jeg tror ikke jeg er den eneste, der har oplevet ovenstående scenario udspille sig, og bagefter sidder man og ærgrer sig over, at man ikke stoppede efter første spil, for nu har man endnu mindre tid end man havde på det tidspunkt hvor man begyndte... 7-kabalen er en tidsrøver, hvis ikke man har nok selvdisciplin, hvilket jeg ofte har, men desværre ikke altid. Man kunne selvfølgelig vælge at afinstallere spillet, men jeg synes at det er så drastisk en udvej. Når alt kommer til alt, så er det jo et meget hyggeligt spil. Jeg tror snarere det gælder om, at man ikke spiller det som undskyldning for at lave noget andet, for så er det, at det nemt går hen og bliver en tidsrøver. Og hvorfor skriver jeg så det? Fordi jeg netop har tilbragt et par timer i selskab med 7-kabelen! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar