lørdag den 18. december 2010

Blærerøven Mads Christensen liver op i danskerne

Jeg sad i dag og så et quiz-program på DR1. Jeg ved ikke hvad det hedder, og det er også ligegyldigt i denne sammenhæng. Det der fangede min interesse var Mads Christensen, som er et af de få mennesker som man godt må kalde en blærerøv - så vidt jeg ved, er han ligefrem stolt af det. Jeg er dybt imponeret over den mand. Første gang jeg hørte om ham var da han havde udgivet bogen "Den store blærerøv" som gik hen og blev en bestseller - jeg har i øvrigt selv et eksemplar... Jeg husker at min gamle mor dengang roste bogen og kaldte den for "En moderne Emma Gad", og det tror jeg egentlig er meget rammende. Mange havde dengang troet, at blærerøven Mads Christensen var en døgnflue som hurtigt ville blive glemt, men sådan gik det jo som bekendt ikke. Han har i tidens løb deltaget i et utal af TV-udsendelser og reklamefilm, og han bliver ofte hevet ind i studiet, når der er brug for noget kvalificeret viden om, hvordan en champagneflaske åbnes mest elegant og lignende emner.

Man ville kunne skrive en lang liste med navne på folk som engang var kendte i en kort periode, og som nu er glemt, men det er få mennesker der som blærerøven Mads Christensen er self-made kendis - og har formået at holde sig i rampelyset lige siden har trådte ind i det. Efter min bedste overbevisning må manden være ret intelligent og tillige have en god fornemmelse for, hvordan medierne arbejder. Mads Christensen har altid nye ting at fortælle, og det er tydeligt, at han følger med i hvad der sker og ikke bare lirer det samme af igen og igen. Måske er det derfor, han har formået at bevare interessen omkring sig. Jeg synes blærerøven er en sjov fætter, og når man ser ham sidde i sine farverige skjorter og slips og hvad der ellers hører til, bliver man mindet om, at man ikke behøver at blive grå og kedelig, bare fordi man ikke er 20 år længere.

Som jeg ser det, er en af danskernes største svatheder, at vi har en tendens til at være én stor undskyldning for os selv. Det er denne mentalitet som blærerøven Mads Christensen gør op med - på en sjov og underholdende måde. Jeg må indrømme, at jeg er en virkelig stor fan af ham, og jeg nyder når han dukker op på skærmen og giver alle os andre dødelige et kærligt spark bagi, så vi bliver opmærksomme på, at man skal udvikle sig gennem hele livet, og at der ikke er noget galt i at være en blærerøv, og slet ikke når man er det med et glimt i øjet. Jeg glæder mig til at se, hvordan Mads Christensen bliver, når han bliver gammel. Jeg er sikker på, at han har meget mere at give af, og hvis ellers han bliver bedstefar, vil han med garanti blive en af de smarteste af slagsen. Og hvis Mads Christensen, mod forventning, skulle læse dette, så håber jeg snart at der kommer en ny bog fra hans hånd, for os danskere har brug for nogle friske indspark en gang i mellem, og jeg kan ikke komme i tanker om nogen der er mere egnede til den opgave end netop blærerøven Mads Christensen, så jeg venter i spænding.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar