lørdag den 18. december 2010

Vi trænger til nogle nye actionhelte

I de gode gamle dage, hvilket i denne sammenhæng er 1980'erne var der rigtige actionhelte til. Dengang havde vi Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger og Harrison Ford, og der var ikke en knægt med respekt for sig selv som ikke kunne mindst et par af deres replikker. Man stod og trykkede næsen flad mod vinduet i den lokale jagtforretning, mens man så på knive af den slags Harrison Ford jonglerede med, når han gav den som Indiana Jones. Og af og til stod man og løftede på et par håndvægte i håb om en dag at komme til at ligne Arnold eller Stallone, så man måske selv en dag kunne give den som Terminator eller måske endda superkrigeren Rambo. Der var virkelig actionhelte til dengang. Det lå i tiden, at mænd skulle være rigtige mænd, og det er meget sigende, at den mest populære teenagefilm fra den periode var Karate Kid, hvor der også blev uddelt en hel del øretæver. Dengang var der ikke bløde mænd, sjove mænd eller forstående mænd. Der var derimod rigtige mænd - hårdtpumpede actionhelte som Rambo og Terminator, som kæmpede mod alverdens slyngler, og naturligvis vandt actionhelten altid.

Hvor er den slags henne i dag? Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke overrender byens biografer, men det er mit indtryk, at det ikke længere gælder om at være stor og stærk, hvis man skal være filmhelt. Nutidens mest populære film er psykologiske dramaer, hvor helten vinder ved at være intelligent og udspekuleret. Actionhelte som Rambo og Terminator er tilsyneladende yt, så Sylvester Stallone og Arnold Schwarzenegger skal være glade for, at de ikke er unge nu, for så ville de have været håbløst umoderne.

Men helt ærligt, så kan jeg faktisk bedre lide den gammeldags actionhelt. Som f.eks. Rambo der ene mand nedkæmper en mindre hær, og ikke piver bare fordi han får et par snitsår undervejs. Der er mange ting der er blevet federe siden dengang, men efter min mening er filmhelte ikke en af de ting der er blevet federe. Nej, lad os få de gode gamle actionhelte tilbage. Nogle hårdtpumpede mænd i samme stil som Arnold og Stallone som hver især kan gøre det ud for en mindre kampenhed. Eller actionhelten Indiana Jones der kender den barske natur som sin egen bukselomme og kan overvinde ethvert farligt dyr, hvor han end støder på det. Jeg synes, at vi trænger til nogle nye actionhelte, og jeg glæder mig til det igen bliver moderne med den gode gammeldags slags.

1 kommentar:

  1. Hvis du vil se en film der minder om Indiana Jones … ja egentlig … der er kommet en ny Indiana Jones. Men det jeg ville siger er, du skulle tage og se Jungle Cruise med the Rock 😊

    SvarSlet