fredag den 10. december 2010

Cykeltyveri i København - kun politiet kan løse problemet

Cykeltyveri i København er desværre ikke noget der sker sjældent. En af mine venner har netop fået stjålet sin cykel mens den stod parkeret i centrum af København, og da han ikke har en forsikring der dækker det, er det en ret stor udgift, han nu er nødt til at afholde, da han er nødt til at have en ny cykel. Cykeltyvene lader sig tilsyneladende ikke afskrække af kraftige låse, og det er i det hele taget utroligt, at de kan slippe afsted med at stjæle cykler midt inde i en travl storby. Det er efterhånden ofte man hører om cykeltyveri i København, så det må være ret mange cykler der stjæles hvert år.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad der mon sker med alle de stjålne cykler. Der må jo være nogen der aftager dem, for jeg går ikke ud fra, at de allesammen stjæles med det formål, at cykeltyvene selv vil bruge dem. Måske bliver nogle af dem fragtet ud af landet, men det kan vel næppe være dem alle, så der må være nogen som aftager de stjålne cykler. Jeg vil faktisk tro, at der kører temmelig mange stjålne cykler rundt i trafikken i København hver eneste dag, for det er tilsyneladende næsten risikofrit. Jeg er i hvert fald aldrig blevet stoppet på cykel og fået tjekket stelnummeret, og når folk ved, at der ikke er risiko for at blive taget i en razzia, er der desværre også nogle svage sjæle der lader sig friste til at købe en stjålet cykel. Jeg er normalt ikke den store fortaler for statslig kontrol, men jeg må indrømme at jeg gerne så, at der med jævne mellemrum blev lavet nogle aktioner, hvor cyklister blev stoppet og fik tjekket deres stelnummer. Hvis vi skal have løst problemet med cykeltyveri i København, er det nødvendigt at sørge for, at det ikke er risikofrit at køre rundt på en stjålet cykel, som det desværre er tilfældet nu. Som jeg ser det, er det kun politiet der kan løse problemet, så hermed en opfordring til at gøre noget ved det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar