mandag den 20. december 2010

Lisbeth Salander slår til igen på søndag

Jeg skrev for et par dage siden et indlæg om, at jeg synes vi mangler nogle af de gode gammeldags actionhelte som f.eks. Rambo og Terminator, og jeg står stadig ved, hvad jeg skrev, men jeg må indrømme, at jeg i mellemtiden er gået hen og er blevet en ret stor fan af Lisbeth Salander. Sagen er den, at DR1 i går aftes sendte 1. del af Stieg Larsson Millennium-trilogi, Mænd der hader kvinder. Egentlig havde jeg noget arbejde jeg skulle have set på, men når man nu har hørt så meget om Millennium-triologien, og specielt Mænd der hader kvinder, så tænkte jeg, at jeg ville se den. Jeg skal love for, at jeg ikke fortrød den beslutning. Karakteren Lisbeth Salander var en virkelig spændende karakter, og Noomi Rapace som spillede rollen gjorde det perfekt. Jeg er i den grad gået  hen og blevet fan af Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist, som også blev spillet virkelig overbevisende af Michael Nyqvist. Det var simpelthen en utrolig god film, og dét som specielt gjorde den god var det eventyrligt gode plot, som Stieg Larsson havde udtænkt.

Det er netop plottet der gør forskellen på en gennemsnits-krimi og en krimi af højeste klasse. Jeg vil ikke afsløre noget som kan fjerne spændingen for fremtidige læsere og seere af Mænd der hader kvinder, så jeg vil ikke gå i detaljer med plottet, men blot sige, at det var udtrolig godt udtænkt, og at Stieg Larsson formåede at samle alle trådene i slutningen af filmen, så det hele pludselig gav mening. Jeg var helt målløs da filmen var slut - ikke mindst på grund af Lisbeth Salander som gjorde et stort indtryk på mig. Udover at rose skuespillerne for deres præstationer og Stieg Larsson for det gode plot, så synes jeg også at filmens instruktør, Niels Arden Oplev, skal have et par rosende ord med på vejen, for filmen var også rigtig godt lavet. Niels Arden Oplev formåede at presse det bedste ud af sine skuespillere, og Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist var det perfekte makkerpar.

Når man ser en så god film, er det altid lidt ærgerligt, når den er slut, men den gode nyhed er, at Lisbeth Salander slår til igen på søndag, hvor DR sender 2. del af Millennium-triologien, nemlig Pigen der legede med ilden. Jeg regner helt sikkert med, at jeg skal se den, og hvis den er bare halvt så god som Mænd der hader kvinder, så bliver der noget at glæde sig til. Jeg er spændt på at se, hvad Lisbeth Salander kommer ud for af oplevelser, og jeg er sikker på, at det nok skal blive spændende. Så nu er der ikke andet at gøre end at vente på at det julen bliver overstået, og at det bliver søndag, så jeg kan se når Lisbeth Salander slår til igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar