mandag den 13. december 2010

Lidt har også ret

Et gammelt udtryk siger, at "lidt har også ret". Jeg kan tydeligt huske, hvornår jeg første gang stiftede bekendtskab med det udtryk. Det var, da jeg var barn og sammen med nogle kammerater var gået ud for at "rasle" i anledning af fastelavn. Til dem der ikke ved, hvad det vil sige at rasle, kan jeg lige oplyse, at det går ud på, at man klæder sig ud og derefter ringer på døren hos folk medbringende en hjemmelavet indsamlingsbøsse med nogle mønter i. Når de så kommer og åbner døren, så rasler man med indsamlingsbøssen, samtidig med at man synger "Fastelavn er mit navn...". Og det var i den anledning, at jeg første gang hørte nogen sige "lidt har også ret". Faktisk hørte jeg det en del gange den dag.

De fleste som man ringede på hos ville nemlig gerne give nogle penge, men som regel kun et yderst beskedent beløb - nærmest et symbolsk beløb. Og når de så smed deres små mønter i raslebøssen, så sagde de fleste af dem, "lidt har også ret" som en slags undskyldning for kun at give et meget lille beløb. Jeg har siden erfaret, at det er i tilsvarende sammenhænge, at udtrykket for det meste bliver brugt rundt om i samfundet - altså når folk giver et eller andet beløb til velgørenhed eller andre former for indsamlinger. I de situationer bruges udtrykket ofte af den slags mennesker som egentlig slet ikke har lyst til at give noget som helst, men som heller ikke vil være bekendt at sige nej til at give noget. De fisker de allermindste mønter de kan finde op af deres pung, og med blødende hjerte giver de dem fra sig, mens de i et nærmest højtideligt tonefald siger, "lidt har også ret".

En sjov lille krølle på historien er, at jeg en dag så en lille knægt samle ind til et eller andet velgørende formål foran et supermarked, og da en gammel dame så puttede en lille mønt i indsamlingsbøssen, mens hun sagde, "lidt har også ret", så tilføjede knægten, "ja, men mere har mere ret!". Uheldigvis for damen havde hun allerede sluppet sit tag i mønten, og den var dermed allerede doneret - ellers er jeg sikker på, at hun ville have lagt den i lommen igen. I stedet drejede hun rundt på hælen, og gik derfra med hastige skridt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar