onsdag den 8. juni 2011

Gadeskilte i København - nu med undertekster

Dette gadeskilt spottede jeg her til aften på hjørnet af Tordenskjoldsgade og Havnegade i København. Det særlige ved skiltet er, at der er undertekster på, som forklarer hvem Tordenskjold var. Det er nogle år siden, jeg første gang hørte om idéen med at tilføje undertekster på gadeskiltene i København. Dengang var det vist noget med at den kendte byhistoriker Allan Mylius Thomsen og daværende bygge- og teknikborgmester Søren Pind havde gået sammen rundt i byens gader og fået sig en snak om byens gadeskilte. Så vidt jeg husker, var de begge indstillede på, at skiltene skulle have forklarende undertekster, men så hørte man ikke mere om det - eller jeg gjorde i hvert fald ikke.

Men så her til aften så jeg det her skilt som forklarer, at Tordenskjold var den samme som den danske søhelt Peter Wessel, og at han blev født i 1690 og døde i 1720 - så han blev altså kun 30 år. Jeg tjekkede ikke alle gader i området, men mon ikke der kommer tilsvarende skilte op med undertekster ved Niels Juels Gade, Cort Adelers Gade og de andre gader i området som er opkaldt efter gamle danske søhelte. Jeg synes det er et rigtig godt initiativ, og selv om det tog nogle år, inden disse skilte blev til virkelighed, så er det jo rart, at de endelig er kommet, så vi allesammen kan blive klogere på, hvem gadeskiltene i København er opkaldt efter, og på den måde få genopfrisket eller udbygget vores historiske viden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar