søndag den 12. juni 2011

Findes der rigtige indianere?

Hvis man her i sommermånederne går forbi Rådhuspladsen i København, så vil man med stor sandsynlighed se nogle sydamerikanere som står og spille panfløjte og forskellige andre instrumenter. Jeg mener at have hørt, at de er fra Chile, men uanset om de er chilenere eller ej, så er de i hvert fald klædt på en måde, som for en byboer som mig leder tankerne hen på indianere. Jeg synes, det er rigtig hyggeligt med indianere på Rådhuspladsen - hvis det altså er det de er, og jeg har da også flere gange stillet mig op og lyttet til deres musik.

Flere gange mens jeg har stået der og lyttet til musikken og set på deres klædedragter, så har jeg stillet mig selv spørgsmålet, "findes der rigtige indianere?". Mange af os har fået et billede af indianere som nogle der angreb cowboys i det vilde vesten, som vi så det i cowboyfilm. Sandheden er nok snarere, at indianere har været mere fredelige, men hvis man skal have puttet lidt action ind i en film, så er det nok mere belejligt at fremstille dem som krigere. I virkeligheden så har indianere nok altid bare været naturmennesker som har levet i pagt med naturen og været lige så fredelige som alle mulige andre mennesker.

Men findes der rigtige indianere? Og det næste spørgsmål må så være, hvordan man definerer en indianer. Jeg ved ikke, hvordan man skal være for at blive kaldt indianer, og om der overhovedet findes rigtige indianere. Hvis de findes - altså udover dem på Rådhuspladsen, hvor jeg ikke helt er klar over, om de virkelig er indianere - så kunne det være spændende at prøve at besøge en rigtig indianerstamme og se, hvordan de lever. Indtil det eventuelt bliver en mulighed, så vil jeg nøjes med at glæde mig over de fløjtespillende mennesker på Rådhuspladsen som giver mig en lille oplevelse af at have set rigtige indianere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar