lørdag den 25. juni 2011

Spidse sko

Hvis man levede i 1980'erne - som jeg f.eks. gjorde - så kan man sikkert også huske, at det var ret moderne at gå med spidse sko. Jeg skal straks indrømme, at jeg dog ikke selv havde et par, men jeg kan da huske, at det var noget man så ofte. I dag ser man aldrig nogen gå med spidse sko - eller rettere, næsten aldrig - for i går aftes så jeg faktisk en fyr som kom gående over Rådhuspladsen i København i et par spidse lædersko. Skoene havde oven i købet metalspænder, så det var rigtigt 80'er-agtigt. Men ikke nok med at han havde spidse sko på, så havde han også et par stramtsiddende sorte cowboybuker - eller jeans om man vil - på. Derudover bar han en kort sort læderjakke og havde sat sit hår som man gjorde dengang i 1980'erne. Kort sagt: han så ud præcis, som man skulle se ud dengang, hvis man var rigtig moderne.

Om mandens udseende og tøjstil skyldtes, at han var gået i stå i tiden, og stædigt holdt fast i 80'er-stilen, skal jeg ikke kunne sige. Det kan selvfølgelig også bare være, at han havde fundet sine gamle spidse sko og resten af udstyret frem fra pulterkammeret for at iføre sig det i forbindelse med en 80'er-fest eller lignende. Det så i hvert fald bemærkelsesværdigt ud, og jeg vil faktisk næsten gå så langt som til at sige, at det så lidt komisk ud. Og det er netop det, jeg synes er interessant. Hvordan kan det være, at det vi for 30 år siden syntes så vildt smart ud, i dag får os til at trække på smilebåndet og tænke, at det ser lidt fjollet ud. Én ting er, at noget måske ikke er moderne mere - som f.eks. spidse sko - men at man ligefrem tænker, at det er komisk, det synes jeg faktisk er interessant. Det viser, at vores holdninger til altmuligt, herunder tøj, sko og frisurer, påvirkes meget af den tid vi lever i. Når resten af flokken skifter holdning til en given ting, så skifter vi allesammen holdning - og det som vi i dag synes ser supersmart ud, det synes vi i morgen ser ret kikset ud. Jeg tror, at vi mennesker har en tendens til at gå og bilde os selv ind, at vores smag er vores egen, men jeg hælder egentlig til, at vores smag meget langt hen af vejen er dikteret af, hvad alle andre mener.

Nå, men måske var ham fyren med de spidse sko i virkeligheden bare en som havde sin egen smag - uafhængigt af hvad andre måtte mene. Det kunne faktisk have været sjovt at vide, hvorfor han gik med spidse sko og i det hele taget lignede en fra 80'erne. Det eneste jeg kan konkludere er, at min holdning til, hvor smart det er at gå i spidse sko har ændret sig en del siden dengang, og jeg må jo nok erkende at det er noget som omgivelserne har bestemt at jeg skulle ændre holdning til, for det ville da være meget mærkeligt, hvis vi allesammen uafhængigt af hinanden havde ændret holdning til, om det ser smart ud at gå i spidse sko.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar