fredag den 24. september 2010

Jan-bøgerne var lærerige og opdragende

Da jeg var barn læste jeg de fleste af bøgerne i den serie som hed Jan-bøgerne. Det var min fars bøger, som han havde læst da han var dreng, men det gjorde ikke noget, for de var spændende og lærerige, og navnligt det sidste er det jeg husker dem for. Forfatterne Knud Meister og Carlo Andersen forstod nemlig at proppe en masse viden og opdragelse ind i bøgerne som man jo så fik med, mens man sad og læste om de mange spændende oplevelser som hovedpersonen Jan kom ud for.

Jeg ved ikke om Jan-bøgerne stadig er populære blandt unge mennesker eller om det er andre ting der trækker. Mine fordomme siger mig, at unge mennesker slet ikke læser så mange bøger som vi gjorde i "de gode gamle dage". Jan-bøgerne var både spændende, lærerige og opdragende, og når man tænker på, hvor mange unge knægte der sad og læste dem, så må man sige, at forfatterne Knud Meister og Carlo Andersen virkelig har sat et fingeraftryk på de generationer af unge mennesker som læste bøgerne - et positivt fingeraftryk vel at mærke.

Jeg vil tro, at Meister og Andersen simpelthen var bevidste om, at de som forfattere til den populære serie havde et samfundsmæssigt ansvar for at give de unge læsere af Jan-bøgerne nogle gode værdier. Jeg ved godt, at man ikke kan forvente, at alle nutidens spilproducenter skal være lige så bevidste om deres ansvar, for der findes millioner af spilproducenter, så selvfølgelig er der mange i blandt dem som er ligeglade med den slags. Men tænk hvis nogle af de meget populære spil var lige så opmærksomme på de værdier de gav videre, som det var tilfældet med forfatterne til Jan-bøgerne - så er jeg ikke i tvivl om, at det ville sætte sig synlige spor i det samfund som de unge mennesker sidenhen er med til at skabe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar