lørdag den 4. september 2010

Hvem forestiller statuen på Kongens Nytorv? - En huskeregel

For nogle år siden spiste jeg frokost i Nyhavn med en god ven. Efter frokosten besluttede vi at gå en tur ned af strøget, og krydsede derfor Kongens Nytorv, hvor der som bekendt står en statue inde på midten. Men hvem forestiller statuen på Kongens Nytorv? Min ven oplyste at statuen forestiller Christian 5., og fortalte mig samtidig hvordan jeg nemt kunne huske det: På den ene side af pladsen ligger Christiansborg, og på den anden side af pladsen ligger Hotel D'Angleterre, hvor de fine damer drikker "fem the" - altså: Christian 5!

Siden da har jeg altid kunnet huske hvem statuen på Kongens Nytorv forestiller, og det var først et par år efter at jeg kom til at tænke på, at Christiansborg og Hotel D'Angleterre vist ikke ligger modsat hinanden. Folk der er kendt i København ved, at Christiansborg ligger et lille stykke derfra, men på grund af de ikke helt lige gader kan det være svært at sige præcis i hvilken retning det ligger fra Kongens Nytorv. Jeg gjorde mig derfor den ulejlighed at se på et kort, og til min store overraskelse ligger Christiansborg og Hotel D'Angleterre i næsten samme retning fra Kongens Nytorv. Christiansborg ligger blot lidt længere væk. Huskereglen viste sig derfor at være bygget på forkerte oplysninger, men det ændrer dog ikke ved, at jeg den dag i dag stadig siger den for mig selv når jeg går over Kongens Nytorv og kigger på statuen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar