mandag den 6. september 2010

Det Kongelige Biblioteks Have - En oase hvor man kan få idéer

Et af mine foretrukne steder at dagdrømme er Det Kongelige Biblioteks Have i København. Den ligger skjult mellem Christiansborg og den gamle bygning som oprindelig udgjorde Det Kongelige Bibliotek - inden Den Sorte Diamant blev bygget. Der er som regel ikke særlig mange mennesker i haven, hvilket nok skyldes at det ikke er alle der kender den. Der er et springvand midt i haven og ude i siden står der en statue af den berømte filosof Søren Kierkegaard, som levede fra 1813 til 1855.

Der er to måder at komme ind til Det Kongelige Biblioteks Have. Den ene er at man går ind af indkørslen til Rigsarkivet fra Christians Brygge - af den vej kan man komme ind hele døgnet. Den anden mulighed er, at man i dagtimerne går ind via en portene som er i muren ved parkeringspladsen bagved Christiansborg. Jeg har fået mange gode idéer mens jeg har siddet der i mine egne tanker, og jeg har tit undret mig over, hvorfor man aldrig ser nogen politikere i haven. De har kontorer lige ved siden af, så det ville ikke tage meget af deres dyrebare tid at gå ned og nyde roen et øjeblik - og måske få nogle gode idéer. Hvis der er nogen der har brug for at få idéer, er det vel politikere?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar