søndag den 22. august 2010

Everglades i Florida er et besøg værd

Hvis du husker MiamiVice fra 1980'erne med Don Johnson der spillede Sonny som sammen med politimakkeren Rico fangede et hav af forbrydere, så kan du sikkert også huske, at de havde en alligator liggende på deres båd som en slags vagthund eller rettere vagtalligator. Der er nemlig masser af aligatorer i Florida, og specielt i det område som hedder Everglades er de over det hele. Everglades er et kæmpestort vådområde i Florida, hvor der dog er nogle grusstier så man kan komme rundt. Det er dog ikke tilrådeligt at gå rundt til fods i Everglades, da der ligger aligatorer over det hele. Man kan købe billet til et lille tog, lidt i stil med sådan et tog der kører i Zoo i København og derfra kan man se alligatorerne på helt ned til én meters afstand. En alligator er i modsætning til en krokodille som regel ikke så aggresiv, og det er grunden til, at man kan komme rimelig tæt på dem. Man skal dog ikke føle sig for sikker, da en alligator er i stand til at angribe lynhurtigt, og hvis først man kommer i nærkamp med sådan en fætter, skal man være heldig, hvis man slipper med at miste en arm eller et ben. Undervejs på den guidede tur rundt i Everglades med det lille tog bliver der gjort holdt ved en plads, hvor der blandt andet er et udsigtstårn, og der er altid nogle turister der ikke kan komme tæt nok på de farlige dyr. Jeg så en flok mennesker der stod omkring to meter fra en kæmpe alligator, og jeg kan huske at jeg tænkte, at hvis den først gik til angreb, ville den være temmelig sikker på at få en af turisterne i gabet. Der er i øvrigt også mulighed for at sejle rundt i sumpene i Everglades med en båd, hvor der er plads til en lille gruppe turister, men det har jeg dog ikke selv prøvet.

Jeg har kun været i Everglades den ene gang, og jeg tror ikke jeg kommer der igen. Det var spændende at opleve alligatorer på så nært hold, men også en smule skræmmende, så der er ikke noget jeg vil gentage. Hvis ikke du har været i Everglades i Florida, vil jeg dog på det varmeste anbefale, at du oplever det, for det er en kæmpe naturoplevelse. Hvis man ikke er dumdristig, er der ikke noget at frygte, så bare man tænker sig om, skal man nok komme helskindet hjem. Mit besøg i området er i hvert fald noget jeg sent vil glemme, så hvis du på et tidspunkt står og skal et smut til Florida, så vil jeg varmt anbefale, at du slår vejen forbi Everglades og ser på alligatorer, for det er bestemt et besøg værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar