mandag den 16. august 2010

Dyr og billig øl

Tidligere i dag var jeg nede i det lokale supermarked for at købe ind, og jeg tænkte at jeg ville købe et par kolde øl med til min frokost. Til min store skræk opdagede jeg, at hylden hvor der plejer at stå øl fra Carlsberg og Tuborg, var tom. De eneste kolde øl jeg kunne få, var Harboe øl. Jeg stod nu med valget mellem at købe et par lunkne øl af den type jeg normalt betragter som ”rigtige” øl, eller at købe et par af de billige fra Harboe. Det var et svært valg, men jeg endte med at købe et par kolde Harboe øl. Da jeg sad og nød min frokost – med tilhørende billig øl – kom jeg til at tænke over, hvad det egentlig er der afholder mange af os (inklusive mig selv) fra at købe de billige øl fra Harboe. Jeg måtte indrømme over for mig selv, at jeg ikke kunne smage forskel på en øl fra Harboe og en fra Carlsberg eller Tuborg. Hvis nu en Harboe øl kostede det dobbelte af en fra Tuborg, ville vi så foretrække den? Jeg er sikker på at der findes mennesker som kan smage forskel på en øl fra Harboe og en fra Tuborg, og som foretrækker den fra Tuborg på grund af smagen. Men jeg er også sikker på, at der findes andre der som jeg selv ikke kan smage forskel, men blot tager den dyre fordi vi bilder os ind at den vil give os mere nydelse. Jeg har besluttet mig for at købe de billige fra Harboe fremover, da der jo ikke er nogen grund til at betale mere for en øl, hvis ikke den giver større nydelse. Men jeg kan ikke lade være med at tænke over, hvad det er der får os mennesker til at foretrække en dyrere vare fremfor en billigere. Jeg er nysgerrig efter at finde svaret, så hvis du har et bud, så skriv endelig en kommentar!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar