lørdag den 21. august 2010

Troels Kløvedal - At turde finde lykken

Hver gang jeg ser Troels Kløvedal, som med sit skib Nordkaperen rejser verden rundt, kan jeg ikke lade være med at blive lidt misundelig. Hvor må det dog være dejligt at kunne bruge sit liv på at sejle rundt under fjerne himmelstrøg og opleve verden og alle de forskellige mennesker som udgør Jordens befolkning.

Men hvorfor gør jeg så ikke som Troels Kløvedal? Hvorfor sparer jeg ikke op til et gammelt sejlskib, sætter det i stand, lærer om navigation og rejser verden rundt? Troels Kløvedal har jo med al tydelighed vist, at det sagtens kan lade sig gøre for ganske almindelige mennesker. Jeg tror at det der afholder mig er, at jeg i virkeligheden ikke rigtig tør. At det er nemmere at sidde hjemme foran fjernsynet og se på folk som Kløvedal der tør finde lykken.

Faktisk tror jeg at der er mange som har det som mig, men jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at der trods alt ikke er flere som tør gøre som Troels Kløvedal, når nu vi er så mange der misunder ham. Der burde jo være adskillige tusinde danskere som sejlede verdenshavene tynde. Men hvorfor tør vi ikke ”realisere os selv”? Hvad er der at være bange for? Hvad er det som er så skræmmende, at vi ikke tør? Hvis du har et bud, så lad mig endelig høre det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar