mandag den 17. januar 2011

At købe katten i sækken

At købe katten i sækken er en gammel dansk talemåde, som dog stadig bruges i vid udstrækning. Udtrykkets betydning har intet med hverken katte eller sække at gøre. Derimod er det et udtryk der bruges om det at købe noget som efterfølgende viser sig ikke at være, hvad man havde regnet med. Så når folk siger, at de har købt katten i sækken, så betyder det simpelthen, at de har købt et eller andet som ikke var, hvad de troede det var.

Hvordan udtrykket er opstået, er jeg ikke helt klar over. Et oplagt gæt ville være, at en eller anden har købt en sæk fuld af et eller andet, men at vedkommende så efterfølgende konstaterede, at der i stedet lå en kat i sækken i stedet for. Om udtrykket "at købe katten i sækken" virkelig er opstået på den måde må stå hen i det uvisse, men jeg kan ikke komme på andre logiske forklaringer. Jeg har spurgt blandt venner og bekendte, men ingen ligger inde med viden om, hvordan denne lidt specielle talemåde er opstået.

Jeg synes, det er lidt sjovt, at vi går rundt og taler om at købe katten i sækken uden at have den fjerneste anelse om, hvorfor vi egentlig gør det. Man kunne jo lige så godt bare sige at man havde købt noget, som man var blevet skuffet over. Nå, men hvis der en dag skulle komme en bog på markedet som lover at kunne forklare hvordan vores mange gamle talemåder er opstået, så vil jeg straks købe den, og så håber jeg ikke, at jeg køber katten i sækken.

4 kommentarer:

  1. Hallo.

    Udtrykket har skam med både en kat og en sæk at gøre. Det kommer fra et folkeeventyr med en sæk, der viste sig at være tom, da køberen havde købt sækken i troen om, at den indeholdt en kat. Således skal man altså vare sig for at købe "katten i sækken", uden at forvisse sig om at den virkelig indeholder en kat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Tak for din kommentar. Så blev jeg da så meget klogere. Kan du huske, hvilket folkeeventyr der er tale om?

      Slet
    2. Jeg ville mene den er fra folkeeventyret til uglespil

      Slet
    3. Hej Josefine!
      Tak for dit bidrag, så begynder vi at nærme os en forklaring på, hvor "katten i sækken" stammer fra.

      Slet