søndag den 19. december 2010

Kurt Thyboe - Århundredets boksekommentator

De fleste som har set boksning kender også den legendariske boksekommentator Kurt Thyboe. Jeg faldt over en sjov hjemmeside, som har titlen: Kurt Thyboe Generator, og som er leveringsdygtig i mange forskellige Kurt Thyboe citater. Jeg har altid godt kunne lide Kurt Thyboe. Han lever sig helt ind i det han laver. Halvdelen af hvad han siger er på engelsk, og han er ikke bange for hvad alle andre tænker om ham.

Med al respekt for resten af Danmarks kommentatorstand, så synes jeg faktisk, at de minder meget om hinanden, men Kurt Thyboe han skiller sig fuldstændig ud, og set med mine øjne, så er han århundredets boksekommentator. Der har aldrig tidligere været en type som ham, og der vil sikkert heller aldrig komme det. Man behøver ikke at være specielt bokseinteresseret for at have fornøjelse af at se en boksekamp, hvor det er Kurt Thyboe som er kommentator.

Thyboe tryller med ordene, og med sine sjove, skøre og vandvittige sætningskonstruktioner, kan han få en hvilken som helst boksekamp til både at være en sportslig og en sproglig oplevelse. Jeg kan ikke lade være med at smile, når Kurt Thyboe er i fjernsynet. Han brænder for boksesporten, og han er en mester i at lade sin begejstring smitte af på alle os andre. Hver eneste gang man hører ham sige noget, så er der altid en sætning eller to som brænder sig fast. Intet ville være nemmere for en boksekommentator end rutinemæssigt at sidde og kvække lidt om hvem der får et stød ind, men for Kurt Thyboe er der intet der hedder rutinearbejde. Han følger kampen intenst og er en mester i at sætte ord på, hvad der foregår. Det er faktisk synd, at der ikke findes flere af hans slags, for han er superunderholdende at høre på, og det er derfor jeg roligt tør kalde ham for århundredets boksekommentator.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar