torsdag den 16. december 2010

Et æble om dagen holder doktoren borte

Et gammelt ordsprog siger at "et æble om dagen holder doktoren borte". Ordsproget stammer oprindeligt fra engelsk, hvor det ovenikøbet rimer: "An apple a day keeps the doctor away". Spøgefulde sjæle har moret sig med at forlænge det, så det kom til at lyde: "An apple a day keeps the doctor away - if you can hit him!". Og når vi danskere nu havde kopieret selve ordsproget fra engelsk, så kunne vi jo også lige så godt kopiere den spøgefulde forlængelse, og derfor kan man fra tid til anden høre danskere sige: "Et æble om dagen holder doktoren borte - hvis man altså kan ramme ham!".

Nu er det nok at tage munden lige lovlig fuld, hvis man påstår, at et æble om dagen kan sikre ens sundhed, og derved holde doktoren borte, men tanken er jo god nok. Det underliggende budskab er, at vi skal huske at spise frugt, fordi frugt er sundt. Selv om "et æble om dagen holder doktoren borte" ikke lyder sige så mundret som den engelske version, så er det jo alligevel et ordsprog som giver god mening, og hvis det kan fungere som en opfordring til, at vi spiser mere frugt, så er det jo helt fint.

Det sjove ved ordsproget "et æble om dagen holder doktoren borte" er, at i modsætning til de fleste andre ordsprog som ofte er snusfornuftige og handler om, hvordan mennesker agerer - eller bør agere, så handler dette ordsprog om vores sundhed. Der er faktisk næsten noget optimistisk indbygget i det her ordsprog, og det er da nærliggende at få den tanke, at det skyldes, at det ikke er et ordsprog der stammer fra vores egen kultur, men derimod et ordsprog, som vi har kopieret fra de engelsktalende lande.

Nå, men under alle omstændigheder, så kan jeg godt lide æbler, og jeg vil også gerne gøre noget for min sundhed og på den måde holde doktoren borte, så jeg tror at jeg vil følge ordsproget "et æble om dagen holder doktoren borte", og straks tage mig et stort saftigt æble.

4 kommentarer:

  1. Det er faktisk et gammelt Dirch Passer citat. Du er helt forkert på den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sur Kaffe og tak for din kommentar!

      Det er muligt, at Dirch Passer engang har sagt det, men jeg er ret sikker på, at det ikke er ham der fandt på det.

      Jeg har venner i udlandet som kender ordsproget (i den engelske udgave: "an apple a day keeps the doctor away"), selv om de aldrig har været i Danmark eller hørt om Dirch Passer.

      Slet
  2. Det er muligt at du har dine tvivl. Men vitsen "An apple a day keeps the doctor away - if you can hit him!" er Dirchs 100%.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin Christiansen og tak for din kommentar!
      OK, jeg bøjer mig, når der nu er to af mine kære læsere som siger det! :)

      Slet