onsdag den 26. oktober 2011

Oplader til mobiltelefon - universaloplader ønskes!

De fleste af os har en mobiltelefon, som vi bruger hver dag. Og vi har næsten allesammen også op til flere mobiltelefoner, som vi ikke bruger mere. En oplader til mobiltelefon er fuldstændig nødvendigt for at få liv i apparaturet, og når man køber en mobil er det normalt, at der følger en oplader med. Derfor ligger der millioner af opladere til mobiltelefoner rundt om i de danske hjem. Det er ikke ualmindeligt at have fire eller fem gamle opladere liggende i sine gemmer, og så godt som alle disse opladere kommer aldrig nogensinde i brug igen. De ligger bare og fylder op i folks skuffer indtil de en dag har fået selskab af tilpas mange andre opladere, så der ikke længere er plads til dem. De bliver så kasseret og - forhåbentlig - smidt ud på en miljømæssig forsvarlig måde.

Men er det ikke spild med alle de opladere til mobiltelefoner som bare bliver smidt ud? De fejler jo ikke noget, og langt de fleste af dem kunne have klaret mange flere opladninger af telefoner. Men fordi en oplader ikke passer til den nye mobiltelefon man har købt, så bliver den kasseret, og et godt og velfungerende stykke elektronik stopper dermed med at gøre nytte. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt. For det første belaster det miljøet at producere en ny oplader, og for det andet belaster det pengepungen at skulle købe den. Hvis ikke der fulgte en oplader med, når man købte en mobiltelefon, ville telefonen jo være en smule billigere.

Tænk hvis alle mobiltelefonproducenter kunne enes om at lave deres telefoner, så de allesammen passede til den samme type oplader. Hvis der fandtes en universaloplader, så ville det ikke være nødvendigt at lægge en oplader i pakken sammen med den nye mobil, og den oplader til mobiltelefon man havde i forevejen kunne fortsætte med at blive brugt. Det ville være til stor gavn for både miljøet og økonomien, og som en ekstra sidegevinst, så ville vi allesammen få lidt mere plads i vores skuffer, hvis der ikke lå gamle opladere og fyldte op sammen med vores gamle mobiltelefoner.

Et gammelt ordsprog siger, at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Tilsvarende kunne man sige, at intet er så godt, at det ikke er skidt for noget. Hvad universalopladere til mobiltelefoner angår må man sige, at det ikke ville være så godt for dem der producerer opladerne, da en oplader jo så ville holde i mange år - faktisk lige til den var slidt ned. Så vi må håbe, at dem der producerer opladere til mobiltelefoner så finder andre måder at tjene penge på til den tid.

Under alle omstændigheder, så glæder jeg mig til der kommer en universaloplader til mobiltelefon, men indtil det sker, så må jeg fortsætte med at bruge den oplader der fulgte med min mobiltelefon, da jeg købte den, og derefter vil jeg bruge den lader der følger med min næste mobil, hvis universalopladeren stadig ikke er kommet til den tid.

4 kommentarer:

  1. De fleste nye mobiltelefoner i dag kører jo nu med usb-oplader, så jeg kan da ikke helt se, hvad du vil bruge en universel oplader til? Alle har jo alligevel efterhånden iPhone eller HTC.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Morten og tak for din kommentar!
      Da jeg skrev indlægget brugte jeg stadig en "almindelig" mobiltelefon. Jeg har siden anskaffet mig en smartphone som bruger en usb-oplader, og så har du ret i, at problemet er løst for mit vedkommende! :)

      Slet
  2. Jeg er faktisk ret enig med dig. Jeg er selv en af dem, der har en forfærdelig masse gamle opladere liggende i en skuffe, mens de venter på, at jeg en dag får mig taget sammen til at smide dem ud.

    Som Morten og du selv også pointerer, så bruger de fleste mobiltelefoner (hvis det vel og mærke er en smartphone af den ene eller anden art) en usb-oplader, og det er jo helt genialt. Det er jo faktisk også en form for en universel oplader.

    SvarSlet