lørdag den 9. oktober 2010

Suggestopædi - kan man lege sig til at kunne tale fransk?

For noget tid siden talte jeg med en, som havde været på et franskkursus, hvor han i løbet af meget kort tid havde fået et enorm fransk ordforråd. Det havde mildest talt været et meget alternativt franskkursus. Nu ville man måske tro, at det gik ud på at terpe franske verber til man var ved at segne, men det var på ingen måde tilfældet. Der blev brugt en undervisningsmetode som hedder suggestopædi, og bag det fine ord gemmer der sig en undervisningsform, hvor man leger sig til at kunne tale fransk. Alle deltagerne på kurset blev udstyret med et fransk fornavn og et fransk efternavn, og de spillede herefter disse roller i løbet af kurset. En anden ting der også var specielt ved dette franskkursus med suggestopædi var, at man ikke nøjedes med at prøve at lære 10 ord til at begynde med, inden man gik videre. Nej, man gik straks i gang med at lære hundredevis af ord på én gang, og det mærkelige var, at langt de fleste af ordene sad fast efter et par uger, hvor man havde leget på fransk i nogle få timer hver dag. Som jeg fik det beskrevet, lød det som ren underholdning, og ham der fortalte mig om det, sagde at han varmt kunne anbefale det. Så nu går jeg og overvejer om jeg skal tilmelde mig et franskkursus med suggestopædi. Det kan jo ikke skade noget at prøve, og da jeg altid har ønsket mig at kunne gøre mig forståelig på fransk, ville det jo ikke være dårligt, hvis man kunne nå dertil i løbet af nogle få uger. Hvis nogen har erfaringer med suggestopædi, må I meget gerne skrive en kommentar!

6 kommentarer:

  1. Hej!
    dit indlæg er et halvt år gammel.. men jeg er franskmand, og bruger suggestopædimetoden. Kan virkeligt godt lide dit indlæg forresten :)

    Har tænkt mig at starte en blog omkring emne... så der kan spørges og diskuteres. ELSKER denne metode!!

    SvarSlet
  2. Hej Muriel
    1000-tak for din kommentar! Det lyder spændende med en blog om suggestopædi. Du må meget gerne komme med et link, når du starter bloggen.

    SvarSlet
  3. http://murielcc.wordpress.com/

    Her er linket... du (og andre) må gerne spørge løst :)

    SvarSlet
  4. Hej Muriel
    Jeg har set din side, og den ser spændende ud. Har ikke læst det hele igennem, men vender helt sikkert tilbage. :)

    SvarSlet
  5. Jeg har for en del år siden taget et intensivt suggestopædi-fransk-kursus på StudieSkolen I Kbh.
    Det løb over 2 weekender, hvor du fra fredag aften til søndag aften, stort set kun talte og hørte fransk (sov hjemme, så der sneg sig et par enkelte danske sætninger ind ;-)

    -og ja, MEGET alternativt...
    -og ja, den sidste søndag flød det franske sprog i en lind strøm.
    Selv en hel del Grammatik var der styr på.

    Så med forudsætning af et meget ydmygt og 12 år gammelt gymnasie-fransk, var det en stor succes. :-)

    SvarSlet