tirsdag den 5. oktober 2010

Açai - det nye sunde modefænomen

Jeg har nogle venner i Brasilien, og sidst de var i Danmark - hvilket er et par år siden - gav de mig to flasker shampoo. Der var en grøn og en lilla flaske og på etiketten på den lilla flaske står der "Açai", mens der på den grønne flaske står "Maracuja". Endvidere står der "Amazônia" på begge etiketter, hvilket giver et hint om, hvor flaskernes ingredienser stammer fra. På det tidspunkt havde jeg aldrig hørt om açai, så jeg tænkte ikke nærmere over det. Flaskerne var dog yderst dekorative, så de fik lov at stå som pynt på badeværelset, hvor de står endnu.

Sidenhen har jeg hørt en hel del om açai, og der er nærmest ingen grænser for hvilke positive egenskaber denne frugt siges at have. Açai-palmen vokser bl.a. i den brasilianske regnskov, og den klarer sig bedst hvis den står i skygge fra andre palmer og ikke får for meget sol. Regnskovens beboere er eksperter i at kravle op af de slanke stammer og hente de lækre açai-bær som sidder i store klaser øverst i palmen.

Açai smager godt og er tilmed noget af det sundeste man kan spise. Det er en udbredt spise i Brasilien, og specielt blandt de mennesker der lever i regnskoven og derfor har nem adgang til selv at plukke dem. Det udgør faktisk en stor den af deres føde, og det interessante er, at de ikke lider af mange af de sygdomme som er udbredte i vesten. Bærrene bruges dog ikke kun i fødevarer men også i mange andre produkter, og brasilianerne er stolte over at kunne berige resten af verden med disse næsten guddommelige bær.

De mange sundhedsmæssige fordele ved at spise açai er så småt ved at blive kendt her i vesten samt andre steder hvor det ikke tidligere har været på spisekortet, og det har skabt en kæmpemæssig industri i Sydamerika, hvor store fabrikker forarbejder de mange açai-bær som plukkes i regnskoven. Når bærene er plukkede, fragtes de af junglens stier, vandløb og floder til de store byer, og den voksende industri har skabt mange nye arbejdspladser. Denne store eksport-succes skyldes at açai er blevet et modefænomen både i USA og i Europa, og bladet iFORM beskriver det oven i købet som det hotteste bær på deres hjemmeside.

Da jeg fra tid til anden prøver at være lidt med på moden og samtidig gerne vil være sund, har jeg naturligvis set mig nødsaget til at stifte nærmere bekendskab med dette fænomen, så da jeg for noget tid siden var i Brasilien, skulle jeg naturligvis både smage açai-juice og nogle friske bær. Så vidt jeg ved, kan man i Danmark kun købe açai-produkter pr. postordre, men jeg glæder mig til det bliver muligt at købe frosne açai-bær i butikkerne, hvilket jeg er sikker på nok skal komme. Vi vil jo også gerne være sunde på vores breddegrader, og hvis man kan undgå sygdomme ved at spise nogle lækre bær, så er det jo ikke så tosset endda.

Hvis nogen skulle få lyst til at læse mere om disse fantastiske bær, så findes der en glimrende engelsk artikel på Wikipedia om açai-palmen, og hvis nogen skulle støde på en butik i København, hvor man kan købe frosne açai, så skriv endelig en kommentar!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar