fredag den 15. oktober 2010

Kendt skuespiller sviner servitrice til

En dag sad jeg på en café i København og nød en kop kaffe sammen med en god ven. Da vi havde siddet lidt, kom en kendt dansk skuespiller ind af døren i selskab med en kvinde, og de slog sig ned ved bordet ved siden af vores. Jeg havde et virkelig godt indtryk af vedkommende fra TV. Jeg havde set ham adskillige gange i underholdningsprogrammer og talkshows, og mit indtryk var, at han var en yderst sympatisk fyr. Billedet af den kendte skuespiller som en venlig og sympatisk mand begyndte dog så småt at krakelere i de følgende minutter. Eftersom ham og hans ledsager sad ved bordet ved siden af vores, kunne vi ikke undgå at høre, hvad de talte om, og det var ikke særlig rart at høre på. Deres samtale var én lang tilsvining af andre personer - på en yderst usympatisk måde. Da servitricen kom ned til deres bord, opførte den kendte skuespiller sig respektløst og nedladende over for hende, og jeg blev helt pinligt berørt over at sidde og høre på det. Næste gang servitricen kom hen til deres bord, nøjedes han dog ikke med at være nedladende. Han svinede hende til, og fortalte hende at hun var langsom og uduelig, og han supplerede med at kalde hende nogle ord som ikke egner sig til at blive gengivet. Da hun prøvede at fortælle ham, at hun også var nødt til at passe de andre borde, og at det var årsagen til, at hun ikke altid kom i samme sekund han kaldte, spurgte han hende, om hun ikke vidste hvem han var.

Jeg var dybt rystet over, at en kendt skuespiller som jeg altid har haft et godt indtryk af, pludselig viste sig at være en yderst usympatisk person. I løbet af et kvarters tid var mit indtryk af  ham fuldstændig ændret, og det vil det nok være for altid. Vi rejste os og gik, men oplevelsen havde sat sig dybe spor. Tænk at en kendt skuespiller kunne stå der og svine en servitrice til, og tænk at jeg i den grad havde taget fejl af, hvilken type menneske han var. Jeg har efterfølgende tænkt på, om der mon er andre kendte mennesker, som man ser på TV og har et positivt indtryk af, som i virkeligheden er lige så arrogante og nedladende som den kendte skuespiller som jeg så udfolde sig på caféen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar